ISTORIA ACTIVITĂȚILOR PENTRU TINERET ÎN EUROPA ȘI RELEVANȚA ACESTEIA PENTRU POLITICA DE TINERET DE ASTĂZI, de Griet Verschelden, Filip Coussée, Tineke Van de Walle și Howard Williamson, 2009 (Rezumatul Articolului)

Home » Programul „RESURSE PENTRU EDUCAȚIE”  »  ISTORIA ACTIVITĂȚILOR PENTRU TINERET ÎN EUROPA ȘI RELEVANȚA ACESTEIA PENTRU POLITICA DE TINERET DE ASTĂZI, de Griet Verschelden, Filip Coussée, Tineke Van de Walle și Howard Williamson, 2009 (Rezumatul Articolului)

Articolul analizează principalele teme și discuții care au avut loc în cadrul atelierului de lucru privind istoria activităților pentru tineret și relevanța sa pentru politicile actuale de tineret din Europa.

PREZENTĂRILE INTRODUCTIVE

Articolul începe prin a rezuma principalele puncte din prezentările introductive ale atelierului. Jan Vanhee a subliniat importanța reflectării asupra istoriei activităților și politicilor pentru tineret, identificarea legăturilor cu tendințele socio-culturale și istorice, construirea unei perspective comparative internaționale și plasarea istoriei activităților pentru tineret pe agenda europeană de tineret. Pierre Mairesse a evidențiat rolul mobilității și al programelor europene în dezvoltarea politicilor de tineret, subliniind importanța recunoașterii activităților pentru tineret la nivel european. Walter Lorenz a accentuat importanța unei perspective istorice critice în înțelegerea profesiilor sociale și a conceptelor de copilărie și tinerețe ca construcții sociale.

CELE CINCI TEME PRINCIPALE ABORDATE ÎN CADRUL ATELIERULUI

Istoria activităților pentru tineret:

Articolul subliniază că istoria activităților pentru tineret poate fi privită din multiple perspective. Unele contribuții la acest articol au abordat istoria din perspectiva „problemei sociale”, încadrând activitățile pentru tineret în contextul mai larg al statului bunăstării și al luptei pentru egalitate și incluziune socială.

Alte contribuții au adoptat perspectiva „problemei tinerilor”, concentrându-se pe modul în care activitățile pentru tineret răspund la nevoile și provocările specifice ale tinerilor ca grup social distinct. Această perspectivă subliniază rolul activităților pentru tineret în promovarea emancipării și autonomiei tinerilor.

În realitate, aceste două perspective sunt interconectate și se influențează reciproc. Statutul tinerilor în societate și evoluția „problemei tinerilor” sunt strâns legate de contextul social, economic și politic mai larg, inclusiv de „problema socială”.

Articolul evidențiază, de asemenea, atât continuități, cât și discontinuități în istoria activităților pentru tineret în diferite țări europene. De exemplu, în timp ce unele țări au cunoscut o evoluție treptată și organică a activităților pentru tineret, altele au fost marcate de rupturi bruște și schimbări radicale, adesea determinate de evenimente politice sau sociale majore.

În concluzie, articolul subliniază importanța adoptării unei perspective istorice complexe și nuanțate asupra activităților pentru tineret. Înțelegerea contextului social, cultural și politic în care acestea s-au dezvoltat este esențială pentru a înțelege provocările și oportunitățile actuale și pentru a dezvolta politici și practici eficiente pentru tineret.

Identitatea activităților pentru tineret:

În cadrul articolului, se subliniază faptul că există o dificultate în a defini în mod clar și cuprinzător ce sunt activitățile pentru tineret. Această problemă de identitate este accentuată de schimbările și ambiguitățile din atitudinile față de activitățile pentru tineret, care variază de la laude la critici severe. În încercarea de a defini activitățile pentru tineret, participanții la atelierul de lucru au identificat câteva caracteristici cheie care sunt prezente în majoritatea țărilor și perioadelor istorice:

  • „A fi tânăr împreună”: Activitățile pentru tineret oferă un spațiu în care tinerii se pot întâlni, interacționa și forma legături sociale cu alți tineri.
  • Împărtășirea unei ideologii sau a unui proiect: Deși nu este întotdeauna cazul, multe activități pentru tineret au la bază o ideologie sau un proiect comun, care oferă un sens și o direcție activităților.
  • Cultivarea vieții asociative: Activitățile pentru tineret promovează participarea la grupuri și organizații, încurajând dezvoltarea abilităților de colaborare, leadership și implicare civică.
  • Oportunități pentru contact social, recreere și educație: Activitățile pentru tineret oferă un cadru pentru socializare, recreere și învățare non-formală, contribuind la dezvoltarea personală și socială a tinerilor.

În ciuda acestor caracteristici comune, există o tensiune între scopurile activităților pentru tineret și practica lor concretă. Adesea, scopurile declarate, precum educația socială sau promovarea cetățeniei active, nu se reflectă întotdeauna în activitățile desfășurate, care pot fi percepute ca fiind mai degrabă recreative sau superficiale. Această discrepanță poate face ca activitățile pentru tineret să fie vulnerabile la definiții și interpretări impuse din exterior, care nu țin cont de nevoile și aspirațiile reale ale tinerilor.

  • Importanța unei definiții clare: Autorii subliniază importanța stabilirii unei definiții clare a activităților pentru tineret. O astfel de definiție ar putea ajuta la:
    • Obținerea recunoașterii și demonstrarea utilității activităților pentru tineret în fața factorilor de decizie și a publicului larg.
    • Protejarea activităților pentru tineret de instrumentalizare și de redefinire în funcție de prioritățile politice schimbătoare.
    • Ghidarea practicienilor în dezvoltarea și implementarea unor activități care să răspundă în mod autentic nevoilor și aspirațiilor tinerilor.

În concluzie, articolul evidențiază complexitatea și provocările legate de definirea identității activităților pentru tineret. Deși există caracteristici comune și o tensiune recurentă între scop și practică, activitățile pentru tineret rămân un domeniu dinamic și în continuă schimbare, influențat de contextul social, politic și cultural. Stabilirea unei definiții clare și înțelegerea profundă a istoriei și a contextului social al activităților pentru tineret sunt esențiale pentru a asigura relevanța și eficacitatea acestora în viitor.

Politica și politicile activităților pentru tineret:

Articolul subliniază că activitățile pentru tineret sunt inerent politice, chiar și atunci când nu sunt definite în mod explicit ca atare. Acestea pot fi folosite ca instrumente pentru atingerea unor obiective sociale sau politice mai largi, iar agenda lor poate fi definită și influențată de diverși actori, precum statul, biserica sau alte organizații.

  • Instrumentalizarea activităților pentru tineret: Cartea atrage atenția asupra riscului instrumentalizării activităților pentru tineret, adică utilizarea lor în scopuri care nu sunt neapărat în interesul tinerilor. Această instrumentalizare poate lua diferite forme, de la promovarea unor ideologii specifice până la utilizarea activităților pentru tineret ca mijloc de control social sau de atingere a unor obiective politice.
  • Actori implicați în definirea agendei: Articolul analizează rolul diferiților actori în definirea agendei activităților pentru tineret în diferite țări și perioade istorice.
    • Statul poate juca un rol important în stabilirea priorităților și obiectivelor activităților pentru tineret, precum și în alocarea resurselor financiare.
    • Biserica a avut, de asemenea, un rol semnificativ în unele țări, în special în perioadele în care a avut o influență puternică asupra societății.
    • Alte organizații, precum partidele politice sau sindicatele, pot, de asemenea, să influențeze agenda activităților pentru tineret, în funcție de contextul social și politic.
  • Tendința către formalizare și instrumentalizare: În unele cazuri, definirea agendei activităților pentru tineret din exterior poate duce la o tendință de formalizare și instrumentalizare. Aceasta se manifestă prin:
    • Impunerea unor obiective măsurabile: Autoritățile publice sau alte organizații pot solicita ca activitățile pentru tineret să producă rezultate concrete și măsurabile, ceea ce poate duce la o concentrare excesivă pe aspectele cantitative și la neglijarea celor calitative.
    • Vizarea unor grupuri specifice de tineri: Deși poate fi important să se acorde o atenție specială tinerilor cu nevoi specifice, concentrarea exclusivă pe anumite grupuri poate duce la marginalizarea și stigmatizarea acestora.

În concluzie, articolul subliniază importanța recunoașterii caracterului politic al activităților pentru tineret și a faptului că acestea pot fi instrumentalizate în diverse scopuri. Este esențial să se analizeze critic rolul diferiților actori în definirea agendei și să se evite tendința către formalizare și instrumentalizare excesivă, pentru a asigura că activitățile pentru tineret răspund în mod autentic nevoilor și aspirațiilor tinerilor și promovează participarea și incluziunea lor activă în societate.

Pedagogia activităților pentru tineret:

Articolul subliniază că paradoxul pedagogic dintre emancipare și control este o temă centrală în discuțiile despre activitățile pentru tineret. Pe de o parte, aceste activități au rolul de a sprijini independența și eliberarea tinerilor de restricțiile societale. Pe de altă parte, ele încearcă să protejeze tinerii de pericolele sociale, oferindu-le oportunități de petrecere a timpului liber într-un mod constructiv și sigur.

  • Dubla funcție - eliberare și disciplinare: Cartea arată că activitățile pentru tineret au avut întotdeauna această dublă funcție, de eliberare și disciplinare. Chiar și Baden-Powell, fondatorul mișcării cercetașilor, a descris această tensiune ca „îndrumare fără dictatură”, subliniind echilibrul delicat între autonomia tinerilor și ghidarea oferită de adulți.
  • Scopul principal - integrarea socială: Deși există o componentă de emancipare în activitățile pentru tineret, cartea argumentează că scopul principal al acestora tinde să fie integrarea socială a tinerilor în ordinea socială existentă, mai degrabă decât schimbarea socială radicală. Aceasta înseamnă că activitățile pentru tineret sunt adesea folosite pentru a-i ajuta pe tineri să se adapteze la normele și valorile societății, și mai puțin pentru a le oferi instrumentele necesare pentru a contesta și schimba aceste norme și valori.
  • Echilibrul dintre emancipare și control: Echilibrul dintre emancipare și control în activitățile pentru tineret variazăîn funcție de contextul social și politic și de grupurile țintă. Tinerii considerați a fi „în pericol” sau „periculoși” sunt adesea supuși unor intervenții mai controlate și mai puțin axate pe emancipare, în timp ce tinerii care se conformează așteptărilor societății beneficiază de o abordare mai eliberatoare.
  • Rezistența tinerilor la control: Cartea subliniază, de asemenea, capacitatea tinerilor de a rezista controlului și de a-și crea propriile forme de exprimare și organizare, chiar și în contexte politice și sociale restrictive. Chiar și în perioadele în care activitățile pentru tineret erau dominate de o singură ideologie sau model, tinerii au găsit modalități de a-și exprima autonomia și de a contesta status quo-ul.

În concluzie, articolul evidențiază complexitatea pedagogiei activităților pentru tineret, care se situează la intersecția dintre emancipare și control, dintre autonomia tinerilor și așteptările societății. Echilibrul dintre aceste două forțe este influențat de contextul social și politic, precum și de nevoile și aspirațiile specifice ale tinerilor. Cartea subliniază importanța recunoașterii acestei complexități și a dezvoltării unor practici care să promoveze atât emanciparea, cât și integrarea socială a tinerilor, într-un mod echilibrat și responsabil.

Practica activităților pentru tineret:

Articolul subliniază legătura strânsă dintre activitățile pentru tineret și transformarea „problemelor de integrare” societală în „probleme pedagogice”. Mecanismul pedagogizării încadrează practica activităților pentru tineret ca un spațiu între lumea trăită și sistem. Lumea vieții (lifeworld) se referă la societatea civilă, voluntariatul, mișcările și asociațiile, și permite reproducerea culturală și luarea în serios a tinerilor ca forță motrice în societate. Cu toate acestea, fără sistem, lumea vieții poate încuraja subculturile de tip gang și poate conține discriminare, naționalism, colonialism și rasism. Sistemul se referă la ordinea socială, integrarea socială și egalitatea. O perspectivă exclusivă asupra sistemului poate duce la autoritarism, exploatare ideologică și la închiderea posibilităților de examinare critică a condițiilor de viață.

  • Formalizarea non-formalului: În multe țări, preocupările pedagogice par să conducă inevitabil la formalizarea proceselor non-formale din activitățile pentru tineret. Mai mulți vorbitori din cadrul atelierului au arătat că această evoluție este prezentă în multe contexte naționale.
    • De la educația populară la furnizarea de servicii pentru tineret (Marea Britanie).
    • De la locuri de întâlnire informale la activități publice pentru tineret (Germania).
    • De la mișcarea de tineret la organizația de tineret (Flandra).
  • Riscul formalizării: Formalizarea poate avea consecințe negative, deoarece poate duce la:
    • Instrumentalizarea activităților pentru tineret, acestea fiind folosite ca simple instrumente pentru atingerea unor obiective sociale sau politice mai largi.
    • Pierderea caracterului informal și spontan al activităților pentru tineret, ceea ce poate diminua atractivitatea și relevanța lor pentru tineri.
    • Reducerea accentului pus pe procesele de învățare și dezvoltare personală în favoarea unei concentrări pe rezultate măsurabile și pe conformitatea cu așteptările societății.
  • Pedagogia socială ca soluție: Pentru a contracara aceste riscuri, articolul subliniază importanța unei perspective pedagogice sociale. Aceasta implică:
    • Analiza critică a rolului instituțiilor pedagogice în societate.
    • Promovarea acțiunii culturale ca mijloc de a contesta procesele dezumanizante și de a realiza potențialul uman în context social.
    • Concentrarea asupra activităților pentru tineret în sine, și nu doar asupra relațiilor dintre tineri și lucrătorii de tineret.
    • Reîncadrarea intervențiilor pedagogice în termeni de puncte de sprijin în lumea și spațiul tinerilor, sprijinind tinerii în acțiune și în dobândirea de competențe biografice, instituționale și politice.
    • Adoptarea unei abordări spațiale sociale a activităților pentru tineret, care să țină cont de contextul social și comunitar în care se desfășoară aceste activități.

În concluzie, acest articol evidențiază tensiunea dintre lumea vieții și sistem în practica activităților pentru tineret și riscul formalizării și instrumentalizării acestora. Prin adoptarea unei perspective pedagogice sociale și prin recunoașterea importanței contextului social și cultural, activitățile pentru tineret pot depăși aceste provocări și pot contribui la dezvoltarea unor practici autentice și relevante pentru tineri, care să promoveze emanciparea și participarea lor activă în societate.

CONCLUZII ȘI AGENDA PENTRU VIITOR

În încheierea articolului, autorii subliniază necesitatea continuării cercetării și a discuțiilor în domeniul istoriei activităților pentru tineret și al relevanței sale pentru politicile actuale. Ei propun o agendă pentru viitoarele întâlniri și cercetări, care include următoarele puncte cheie:

  • Explorarea preistoriei activităților pentru tineret: Autorii sugerează că este important să se continue explorarea formelor de lucru cu tinerii care au existat înainte de apariția activităților pentru tineret așa cum le cunoaștem astăzi. Aceasta ar putea include studierea inițiativelor informale și non-instituționalizate de educație și socializare a tinerilor, pentru a înțelege mai bine rădăcinile și evoluția acestui domeniu.
  • Analiza rolului statului: Se propune o analiză mai aprofundată a rolului statului în elaborarea politicilor de tineret și în modul în care acesta a abordat „problema tinerilor” și „problema socială” de-a lungul timpului. Aceasta ar putea include examinarea modului în care intervențiile statului au influențat dezvoltarea activităților pentru tineret și au modelat relația dintre tineri și societate.
  • Examinarea emancipării și profesionalizării: Autorii sugerează că este necesară o examinare critică a procesului de emancipare a activităților pentru tineret ca proiect profesional și a impactului pe care profesionalizarea l-a avut asupra identității și rolului său în societate. Aceasta ar putea include o analiză a modului în care profesionalizarea a influențat relația dintre lucrătorii de tineret și tineri, precum și impactul acesteia asupra capacității activităților pentru tineret de a promova schimbarea socială.
  • Acordarea unei atenții sporite perspectivei tinerilor și practicienilor: Autorii subliniază importanța includerii perspectivei tinerilor și a practicienilor din domeniul activităților pentru tineret în cercetări și discuții viitoare. Aceasta ar putea implica realizarea de studii care să exploreze experiențele și opiniile tinerilor cu privire la activitățile pentru tineret, precum și provocările și succesele cu care se confruntă practicienii în munca lor.
  • Investigarea rolului cercetării: Se propune o investigare mai aprofundată a rolului cercetării în domeniul tineretului în relația dintre politică și practică. Aceasta ar putea include o analiză a modului în care cercetarea a influențat elaborarea politicilor de tineret și implementarea acestora, precum și a modului în care practicienii utilizează rezultatele cercetării în activitatea lor.

În ansamblu, agenda propusă de autori subliniază necesitatea unei abordări critice și reflexive a istoriei și practicii activităților pentru tineret, pentru a asigura că acestea rămân relevante și eficiente în contextul schimbărilor sociale și politice actuale. Prin continuarea cercetării și a dialogului între diferitele părți interesate, se poate construi un viitor în care activitățile pentru tineret să contribuie în mod semnificativ la dezvoltarea și emanciparea tinerilor, precum și la construirea unei societăți mai juste și mai echitabile.

În esență, acest articol oferă o sinteză a principalelor teme și discuții din cadrul atelierului de lucru, subliniind importanța înțelegerii istoriei activităților pentru tineret pentru a dezvolta politici și practici eficiente în prezent. Articolul evidențiază, de asemenea, provocările și dileme actuale cu care se confruntă acest domeniu și propune o agendă pentru cercetări și discuții viitoare.


[1] VERSCHELDEN, Griet, COUSSÉE, Filip, VAN DE WALLE, Tineke Van de Walle, WILLIAMSON, Howard, The history of European youth work and its relevance for youth policy today - The history of youth work in Europe and its relevance for youth policy today, Edited by Griet Verschelden, Filip Coussée, Tineke Van de Walle and Howard Williamson, Council of Europe, 2009 978-92-871-6608-1, p.151-167.