MIȘCĂRILE DE TINERET ÎN FLANDRA: O SCURTĂ ISTORIE, de Lieve Gevers și Louis Vos, 2009 (Rezumatul Articolului)

Home » Programul „RESURSE PENTRU EDUCAȚIE”  »  MIȘCĂRILE DE TINERET ÎN FLANDRA: O SCURTĂ ISTORIE, de Lieve Gevers și Louis Vos, 2009 (Rezumatul Articolului)

Articolul oferă o scurtă incursiune în istoria mișcărilor de tineret din Flandra, subliniind relevanța lor trecută și prezentă. Această anexă completează informațiile din capitolul anterior despre Mișcarea Studențească Catolică Flamandă, oferind o perspectivă mai largă asupra evoluției mișcărilor de tineret în regiune.

CONTEXT ȘI EVOLUȚIE

Anexa începe prin a sublinia importanța mișcărilor de tineret în Flandra, atât în trecut, cât și în prezent. Acestea au avut un rol semnificativ în formarea multor personalități influente din domeniul religios, politic și social, iar numărul mare de membri și implicarea activă a tinerilor demonstrează relevanța lor continuă.

Autorii descriu apoi evoluția conceptului de „tineret”, de la societățile preindustriale, unde tinerii intrau rapid în lumea muncii, la societățile moderne, unde adolescența a devenit o etapă distinctă a vieții, dedicată educației și formării. Această schimbare a fost însoțită de apariția unei culturi specifice a tinerilor și de dezvoltarea unor activități extracurriculare.

APARIȚIA MIȘCĂRILOR DE TINERET

Anexa prezintă apoi apariția mișcărilor de tineret ca o nouă formă de organizare a tinerilor, diferită de organizațiile de asistență socială anterioare. Aceste mișcări erau conduse de tineri, sub propria lor responsabilitate, și promovau participarea activă și autoguvernarea.

În Flandra, istoria mișcărilor de tineret se bazează pe trei piloni principali:

Mișcarea Studențească Catolică Flamandă:

Aceasta a fost cea mai veche formă de mișcare de tineret din regiune, apărută în jurul anului 1875. Mișcarea era condusă de o elită de studenți și seminaristi și combina caracteristicile unei mișcări de tineret tradiționale cu cele ale unei mișcări studențești universitare, având un angajament puternic față de mișcarea catolică și flamandă.

  • Origini și conducere: Mișcarea a apărut în jurul anului 1875, avându-l ca figură centrală pe studentul Albrecht Rodenbach. A fost condusă în principal de o elită de studenți și seminaristi de la Universitatea din Leuven, care se întâlneau în principal în timpul vacanțelor școlare.
  • Structură și organizare: Mișcarea era structurată în asociații locale, care se bucurau de o autonomie funcțională considerabilă. Cu toate acestea, conducerea centrală din Leuven avea un rol important în stabilirea direcției și coordonarea activităților.
  • Dublă natură: Mișcarea combina caracteristicile unei mișcări de tineret tradiționale, axate pe viața de grup și dezvoltarea personală a membrilor, cu cele ale unei mișcări studențești universitare, implicată în acțiuni politice și în lupta pentru emanciparea flamandă.
  • Angajament față de catolicism și mișcarea flamandă: Mișcarea avea un angajament puternic față de valorile catolice și față de cauza flamandă, promovând atât dezvoltarea personală a membrilor săi, cât și participarea lor activă la mișcarea de emancipare flamandă.
  • Evoluție și transformare: Mișcarea a evoluat de-a lungul timpului, adaptându-se la schimbările din contextul social și politic. În anii 1930, sub influența Bisericii Catolice, mișcarea a fost transformată în Acțiunea Studențească Catolică (KSA), pierzându-și o parte din autonomia și caracterul său distinct.

În concluzie, Mișcarea Studențească Catolică Flamandă a fost o mișcare de tineret unică în contextul european, combinând elemente ale mișcărilor de tineret tradiționale cu cele ale mișcărilor studențești universitare. A jucat un rol important în formarea tinerilor flamanzi și în promovarea cauzei catolice și flamande, lăsând o moștenire importantă în societatea flamandă.

Mișcarea Wandervogel din Germania:

Această mișcare a apărut la sfârșitul secolului al XIX-lea și a promovat un stil de viață natural, o abordare antiautoritară și respingerea stratificării sociale. Activitatea sa principală era drumeția, văzută ca o formă de protest al tinerilor. Mișcarea Wandervogel este prezentată în anexă ca o reacție la rigiditatea și ierarhia societății germane din acea perioadă. Tinerii implicați în această mișcare respingeau structurile autoritare și valorile burgheze, căutând refugiu și autenticitate în natură.

  • Caracteristici cheie ale mișcării Wandervogel:
    • Stil de viață natural: Membrii mișcării promovau un stil de viață simplu, în contact cu natura, ca alternativă la viața urbană industrializată. Drumețiile și excursiile în aer liber erau activități centrale, simbolizând libertatea și evadarea din constrângerile societății.
    • Abordare antiautoritară: Mișcarea se opunea structurilor ierarhice și autoritare din societate, școală și familie, promovând autoguvernarea și independența tinerilor.
    • Respingerea stratificării sociale: Wandervogel critica diviziunile sociale rigide din Germania acelor vremuri, încercând să creeze un spațiu în care tinerii din diferite medii sociale să se poată întâlni și interacționa pe picior de egalitate.
    • Drumeția ca formă de protest: Drumețiile nu erau doar o activitate recreativă, ci și o expresie a protestului tinerilor față de societatea adultă și o modalitate de a-și afirma independența și valorile.

În esență, mișcarea Wandervogel a reprezentat o formă de rebeliune a tinerilor împotriva convențiilor sociale și a structurilor autoritare, căutând să creeze un spațiu de libertate, autenticitate și egalitate în mijlocul naturii. A fost o mișcare influentă, care a inspirat și alte mișcări de tineret din Europa și a contribuit la schimbarea percepției asupra rolului și importanței tinerilor în societate.

Asociația Cercetașilor din Anglia:

Înființată la începutul secolului XX de către Baden-Powell, a avut ca scop principal integrarea socială a tinerilor și pregătirea lor pentru o bună cetățenie. Spre deosebire de Mișcarea Studențească Catolică Flamandă sau de mișcarea Wandervogel, care erau înrădăcinate într-un context național specific și promovau adesea o atitudine critică față de ordinea socială existentă, cercetășia s-a concentrat pe adaptarea la valorile și atitudinile societății dominante.

  • Caracteristici cheie ale Asociației Cercetașilor:
    • Neutralitate ideologică: Inițial, cercetășia a evitat implicarea în probleme politice, religioase sau culturale, concentrându-se pe dezvoltarea unor abilități practice și a unui caracter puternic în rândul tinerilor.
    • Metoda cercetășească: Aceasta a reprezentat inovația cheie a mișcării, oferind un cadru flexibil și adaptabil pentru activități în aer liber, jocuri, învățare prin experiență și dezvoltare personală.
    • Adaptabilitate la contexte diferite: Datorită caracterului său metodologic și a lipsei unei afilieri la o structură națională specifică, cercetășia s-a putut adapta ușor la diferite contexte naționale, religioase și culturale, ceea ce a facilitat răspândirea sa rapidă în întreaga lume.
    • Promovarea bunei cetățenii: Deși inițial neutră din punct de vedere ideologic, cercetășia a avut întotdeauna ca scop formarea unor cetățeni responsabili și implicați în comunitate.

În concluzie, Asociația Cercetașilor din Anglia a avut un rol important în dezvoltarea activităților pentru tineret la nivel global, promovând integrarea socială, dezvoltarea personală și spiritul civic în rândul tinerilor. Metoda cercetășească, flexibilă și adaptabilă, a permis mișcării să se răspândească rapid și să devină un model pentru alte organizații de tineret din întreaga lume.

DE LA MIȘCĂRI LIBERE LA MIȘCĂRI INTEGRATE

În perioada interbelică, mișcările de tineret din Flandra au continuat să se dezvolte, Mișcarea Studențească Catolică Flamandă având o influență deosebită. Cu toate acestea, sub influența Bisericii Catolice și a altor forțe sociale și politice, mișcările libere de tineret au fost treptat înlocuite de organizații de tineret „integrate”, înființate și controlate de adulți, cu scopul de a influența dezvoltarea socială și politică a tinerilor.

  • Influența Bisericii Catolice și a Acțiunii Catolice: Biserica Catolică, sub îndrumarea Papei Pius al XI-lea, a căutat să-și consolideze controlul asupra tinerilor prin intermediul Acțiunii Catolice (CA). Aceasta a dus la o transformare a mișcărilor de tineret, care au devenit din ce în ce mai integrate în structurile bisericești și au pierdut o parte din autonomia lor.
  • Înlocuirea mișcărilor libere cu organizații integrate: În anii 1920 și 1930, mișcările libere de tineret din Flandra, inclusiv Mișcarea Studențească Catolică Flamandă, au fost treptat înlocuite de organizații de tineret „integrate”, înființate și controlate de adulți, în special de Biserică și de partidele politice. Aceste organizații aveau ca scop principal influențarea dezvoltării sociale și politice a tinerilor, într-un mod care să se alinieze cu obiectivele și valorile promotorilor lor.
  • Impactul asupra Mișcării Studențești Catolice Flamande: Mișcarea Studențească Catolică Flamandă, care adoptase o poziție naționalistă flamandă, a rezistat inițial integrării în Acțiunea Catolică. Cu toate acestea, presiunile din partea autorităților bisericești au dus în cele din urmă la transformarea sa în Acțiunea Studențească Catolică (KSA), o organizație mai puțin autonomă și mai aliniată cu obiectivele Bisericii.
  • Alte organizații de tineret: Pe lângă KSA, au apărut și alte organizații de tineret integrate, precum Boerenjeugdbond (BJB) și Katholieke Burgers- en Middenstandsjeugd (KBMJ), fiecare având propriile sale obiective și afilieri.

În concluzie, perioada interbelică a marcat o schimbare importantă în peisajul mișcărilor de tineret din Flandra. Mișcările libere, autonome, au fost înlocuite treptat de organizații integrate, controlate de adulți, care urmăreau să modeleze dezvoltarea socială și politică a tinerilor. Această transformare a avut un impact semnificativ asupra Mișcării Studențești Catolice Flamande și a altor organizații similare, care au pierdut o parte din autonomia și caracterul lor distinct.

PERIOADA DE GLORIE A MIȘCĂRILOR DE TINERET

În anii 1950 și începutul anilor 1960, mișcările de tineret din Flandra au trăit o perioadă de înflorire remarcabilă, bucurându-se de o apreciere deosebită atât din partea tinerilor, cât și a educatorilor. Această perioadă a fost caracterizată de o creștere semnificativă a numărului de membri și de o consolidare a activităților și structurilor mișcărilor.

  • Diversificarea activităților și dezvoltarea metodologiei: În această perioadă, mișcările de tineret și-au diversificat și rafinat activitățile, oferind o gamă largă de oportunități pentru tineri. Taberele, drumețiile, activitățile în aer liber, jocurile și expresia creativă au devenit elemente centrale ale experienței mișcărilor de tineret. Această dezvoltare a fost susținută de o bază teoretică solidă, care a subliniat importanța educației non-formale și a învățării prin experiență. Mișcările de tineret au început să fie recunoscute ca un „al treilea mediu educațional”, alături de școală și familie, contribuind la dezvoltarea personalității și a abilităților sociale ale tinerilor.
  • Profesionalizare și consolidare organizațională: În această perioadă de glorie, mișcările de tineret au investit în formarea liderilor și în dezvoltarea de programe adaptate diferitelor grupuri de vârstă. Au fost create publicații și materiale informative de calitate, iar structurile organizaționale la nivel național și regional au fost consolidate.
  • Contextul ideologic: Deși inițial puternic influențate de ideologia Acțiunii Catolice, mișcările de tineret au început treptat să se îndepărteze de aceasta, concentrându-se mai mult pe dezvoltarea personală și pe activitățile de grup. Cu toate acestea, orientarea flamandă a rămas un element important, deși mai degrabă în termeni emoționali și culturali decât politici.

În concluzie, perioada anilor 1950 și începutul anilor 1960 a reprezentat o epocă de aur pentru mișcările de tineret din Flandra. Acestea au cunoscut o creștere semnificativă a numărului de membri, și-au diversificat și consolidat activitățile și și-au dezvoltat o metodologie solidă, bazată pe educația non-formală și pe învățarea prin experiență. Deși au existat și unele schimbări ideologice, mișcările de tineret au continuat să joace un rol important în viața tinerilor, oferindu-le un spațiu de creștere, dezvoltare și implicare în comunitate.

SCHIMBĂRI ȘI PROVOCĂRI DUPĂ 1968

Sfârșitul anilor 1960 a adus schimbări ideologice și sociale semnificative, care s-au reflectat și în activitățile mișcărilor de tineret. Mișcările studențești și contestarea autorității au dus la o radicalizare a unor organizații de tineret și la o căutare a unor noi forme de exprimare și organizare. În anii 1970, mișcările de tineret au încercat să găsească un nou echilibru între valorile sociale inovatoare și metodologiile tradiționale. Au fost propuse schimbări în stilul de leadership și de funcționare, precum și o mai mare flexibilitate în programe și activități.

Așadar, se evidențiază faptul că sfârșitul anilor 1960 a reprezentat o perioadă de schimbări profunde și de provocări pentru mișcările de tineret din Flandra. 

Factori care au determinat schimbările:

  • Schimbări ideologice: Conciliul Vatican II (1962-1965) și creșterea bunăstării au condus la o deschidere a Bisericii Catolice către lume și la o mentalitate mai relativistă. Tinerii au început să caute noi forme de exprimare și recreere, iar mișcările tradiționale de tineret au fost nevoite să se adapteze la aceste schimbări.
  • Mișcări studențești și contestarea autorității: Evenimentele din 1967-1968, marcate de protestele studențești și de contestarea autorității, au avut un impact semnificativ asupra mișcărilor de tineret. Liderii acestor mișcări au fost influențați de ideile de schimbare socială și democratizare, ceea ce a dus la o radicalizare a unora dintre organizații și la o căutare a unor noi forme de acțiune.
  • Noi forme de recreere și socializare: Creșterea bunăstării și apariția unei noi culturi a tineretului au determinat o schimbare în preferințele tinerilor. Întâlnirile informale în cluburi și petrecerile au devenit mai atractive decât angajamentul pe termen lung în cadrul unui grup organizat, ceea ce a pus presiune pe mișcările tradiționale de tineret să se adapteze.

Căutarea unui nou echilibru:

Ca răspuns la aceste provocări, mișcările de tineret au încercat să găsească un nou echilibru între valorile sociale inovatoare și metodologiile tradiționale. Aceasta a implicat:

  • Democratizarea structurilor și a leadershipului: S-au propus schimbări pentru a face mișcările mai democratice și mai puțin rigide, oferind tinerilor mai multă autonomie și flexibilitate în alegerea activităților.
  • Reducerea formalizării: S-a renunțat treptat la stilul militar și la uniformele care caracterizaseră multe mișcări de tineret, în favoarea unei abordări mai informale și mai centrate pe tineri.
  • Activități mixte: Unele grupuri au optat pentru activități mixte, cu participarea atât a băieților, cât și a fetelor, ceea ce a generat uneori rezistență din partea părinților și a condus la o scădere a numărului de membri.

Evoluția ideologică și impactul asupra participării:

În anii 1970, mișcările de tineret au continuat să se adapteze la schimbările sociale, căutând să integreze valorile inovatoare în metodologiile lor tradiționale. Cu toate acestea, tensiunile dintre abordarea orientată spre societate a conducerii și abordarea centrată pe individ și pe grup a membrilor de rând au persistat, ducând uneori la conflicte și scindări în cadrul organizațiilor. În anii 1980 și 1990, abordarea societală a pierdut teren, iar accentul s-a mutat pe dezvoltarea personală și pe activitățile de grup. În același timp, procesul de secularizare a continuat, iar majoritatea grupurilor catolice de tineret și-au păstrat eticheta religioasă doar ca o rămășiță a trecutului.

Așadar, în ciuda provocărilor și schimbărilor profunde din anii 1960 și 1970, mișcările de tineret din Flandra au reușit să supraviețuiască și să se adapteze. Ele și-au dezvoltat noi funcții, răspunzând nevoilor tinerilor într-un context social și cultural diferit. Deși au pierdut o parte din angajamentul lor social și politic explicit, mișcările de tineret continuă să ofere un spațiu important pentru socializare, dezvoltare personală și implicare în comunitate.

Anexa sugerează că tendințele actuale din peisajul mișcărilor de tineret din Flandra ar putea indica o revenire la o formă de mișcare liberă de tineret, similară cu cea de la începutul secolului XX, dar cu o mai mare atenție acordată nevoilor specifice ale tinerilor și fără un accent explicit pe implicarea lor în problemele societății în ansamblu.

CONCLUZII

În concluzie, anexa subliniază persistența și adaptabilitatea mișcărilor de tineret din Flandra, chiar și în contextul schimbărilor sociale și culturale profunde.

  • Relevanța continuă: În ciuda declinului unor aspecte tradiționale, precum angajamentul social și politic explicit sau legătura cu valorile și idealurile externe, mișcările de tineret continuă să fie relevante și să atragă un număr mare de membri.
  • Noi funcții: Mișcările de tineret s-au adaptat la nevoile și așteptările tinerilor contemporani, concentrându-se mai mult pe socializare, dezvoltare personală și experiența de grup.
  • Spațiu de exprimare și dezvoltare: Ele oferă în continuare tinerilor un spațiu valoros pentru a se exprima, a se dezvolta și a interacționa cu alți tineri, contribuind astfel la îmbunătățirea bunăstării lor și la integrarea lor în societate.
  • Spre o nouă fază a mișcării de tineret libere: Autorii sugerează că tendințele actuale ar putea indica o revenire la o formă de mișcare liberă de tineret, similară cu cea de la începutul secolului XX, dar mai atentă la nevoile specifice ale tinerilor și mai puțin preocupată de implicarea lor directă în problemele societății.

În esență, concluzia anexei subliniază reziliența și capacitatea de adaptare a mișcărilor de tineret din Flandra. Deși și-au pierdut o parte din caracterul lor politic și ideologic, ele continuă să joace un rol important în viața tinerilor, oferindu-le un spațiu de creștere, dezvoltare și socializare. Această adaptare la schimbările sociale și culturale demonstrează valoarea și importanța continuă a mișcărilor de tineret în societatea contemporană.


[1] GEVERS, Lieve, VOS, Louis, Youth movements in Flanders: a short history - The history of youth work in Europe and its relevance for youth policy today, Edited by Griet Verschelden, Filip Coussée, Tineke Van de Walle and Howard Williamson, Council of Europe, 2009 978-92-871-6608-1, p.151-167.