POLONIA, FUNDALUL IDEOLOGIC AL ACTIVITĂȚII PENTRU TINERET, de Marcin Sińczuch, 2009 (Rezumatul Articolului)

Home » Programul „RESURSE PENTRU EDUCAȚIE”  »  POLONIA, FUNDALUL IDEOLOGIC AL ACTIVITĂȚII PENTRU TINERET, de Marcin Sińczuch, 2009 (Rezumatul Articolului)

Articolul analizează evoluția activităților pentru tineret din Polonia din perspectiva ideologiilor care au modelat acest domeniu de-a lungul timpului.

CONTEXT ȘI PERSPECTIVĂ

Autorul Marcin Sińczuch subliniază importanța studierii istoriei sociale pentru a înțelege și dezvolta soluții și activități actuale pentru tineret. El argumentează că cunoștințele istorice acumulate pot oferi perspective valoroase asupra modului în care societatea a abordat nevoile și aspirațiile tinerilor în trecut, permițându-ne să învățăm din experiențele anterioare și să dezvoltăm strategii mai eficiente pentru prezent și viitor.

Sińczuch adoptă o definiție largă a activităților pentru tineret, considerând că acestea includ orice acțiune dedicată tinerilor, indiferent dacă implică participarea lor directă sau indirectă. Această definiție cuprinzătoare permite o analiză mai amplă a modului în care societatea a interacționat cu tinerii și a încercat să le răspundă nevoilor de-a lungul timpului.

INFLUENȚE ASUPRA ACTIVITĂȚILOR PENTRU TINERET

În articolul „Poland: the ideological background to youth work”, Marcin Sińczuch identifică trei factori principali care influențează activitățile pentru tineret:

Tradiția internă:

Autorul definește tradiția internă ca fiind ansamblul de forme, conținuturi, practici, valori și abordări specifice activităților pentru tineret care s-au dezvoltat și consolidat de-a lungul timpului într-un anumit context cultural sau organizațional.

Această tradiție internă are un rol important în modelarea activităților pentru tineret, deoarece reprezintă un set de cunoștințe și experiențe acumulate care sunt transmise din generație în generație. Ea poate include:

  • Modele de organizare și structuri specifice pentru grupurile și organizațiile de tineret.
  • Activități și programe tradiționale, care au fost adaptate și transmise de-a lungul timpului.
  • Valori și principii care ghidează interacțiunile dintre tineri și adulți, precum și relațiile dintre tineri în cadrul grupurilor.
  • Abordări pedagogice și metodologii specifice, care au fost dezvoltate și testate în timp.

Influența tradiției interne: Tradiția internă are o influență semnificativă asupra modului în care sunt concepute și implementate activitățile pentru tineret în prezent. Ea poate oferi un cadru de referință și un set de bune practici care pot fi adaptate și aplicate în contexte noi. De asemenea, poate contribui la crearea unui sentiment de continuitate și apartenență în rândul tinerilor și al lucrătorilor de tineret, întărind legătura dintre generații și promovând valorile și tradițiile locale.

Cu toate acestea, autorul subliniază că tradiția internă nu este singurul factor care influențează activitățile pentru tineret. Acestea sunt modelate și de tendințele generale și proiectele ideologice din sfera publică și politică, precum și de percepția asupra rolului tinerilor în societate. Prin urmare, este important să se adopte o abordare echilibrată, care să ia în considerare atât tradiția internă, cât și contextul social și politic mai larg, pentru a dezvolta politici și practici eficiente și relevante pentru tineret.

Tendințe generale și proiecte ideologice:

Sińczuch subliniază că, pe lângă tradiția internă, tendințele generale și proiectele ideologice din sfera publică și politică joacă un rol crucial în modelarea activităților pentru tineret. Aceste tendințe și proiecte pot include:

  • Ideologii politice: Convingerile și valorile politice dominante într-o anumită perioadă pot influența semnificativ modul în care sunt concepute și implementate activitățile pentru tineret. De exemplu, într-un regim comunist, activitățile pentru tineret pot fi utilizate pentru a promova ideologia comunistă și pentru a forma tineri loiali partidului.
  • Curente culturale: Schimbările în valorile și normele culturale pot afecta, de asemenea, activitățile pentru tineret. De exemplu, într-o societate din ce în ce mai individualistă, accentul poate fi pus pe dezvoltarea personală și pe realizarea individuală, în timp ce într-o societate mai colectivistă, accentul poate fi pus pe cooperare și pe responsabilitatea față de comunitate.
  • Schimbări economice: Evoluțiile economice, cum ar fi industrializarea, urbanizarea sau crizele economice, pot avea un impact major asupra activităților pentru tineret. De exemplu, într-o perioadă de creștere economică, pot fi disponibile mai multe resurse pentru finanțarea activităților pentru tineret, în timp ce într-o perioadă de criză economică, accentul se poate muta pe activități care promovează angajabilitatea și integrarea pe piața muncii.
  • Alte tendințe sociale: O serie de alte tendințe sociale, cum ar fi schimbările demografice, evoluția tehnologiei sau preocupările legate de mediu, pot influența, de asemenea, modul în care sunt concepute și implementate activitățile pentru tineret.

Impactul acestor tendințe și proiecte ideologice:

Aceste tendințe generale și proiecte ideologice pot influența activitățile pentru tineret în mai multe moduri:

  • Tipurile de activități și intervenții considerate adecvate: Ideologiile și tendințele dominante pot determina ce tipuri de activități sunt considerate adecvate sau necesare pentru tineri. De exemplu, într-un context politic conservator, accentul poate fi pus pe activități care promovează valorile tradiționale și disciplina, în timp ce într-un context mai progresist, se pot încuraja activități care promovează participarea civică și gândirea critică.
  • Obiectivele și așteptările asociate activităților pentru tineret: Tendințele și proiectele ideologice pot influența și obiectivele și așteptările asociate activităților pentru tineret. De exemplu, într-un context economic marcat de șomaj ridicat în rândul tinerilor, accentul poate fi pus pe activități care promovează dezvoltarea de competențe și abilități pentru piața muncii.
  • Modul în care societatea percepe tinerii și rolul lor: Percepția generală asupra tinerilor și a rolului lor în societate poate influența tipul de activități pentru tineret dezvoltate și implementate. De exemplu, dacă tinerii sunt văzuți ca o resursă valoroasă pentru societate, activitățile se pot concentra pe dezvoltarea potențialului lor și pe încurajarea participării lor active.

În concluzie, articolul subliniază că activitățile pentru tineret sunt influențate nu doar de tradiția internă a unui anumit context, ci și de tendințele generale și proiectele ideologice prezente în societate la un moment dat. Aceste influențe pot modela tipurile de activități oferite, obiectivele urmărite și modul în care sunt percepuți și implicați tinerii. Prin urmare, este important să fim conștienți de aceste influențe și să le analizăm critic pentru a dezvolta activități pentru tineret care să răspundă în mod autentic nevoilor și aspirațiilor tinerilor și să contribuie la dezvoltarea lor armonioasă și la bunăstarea societății în ansamblu.

Recunoașterea rolului tinerilor:

Marcin Sińczuch subliniază că percepția asupra rolului tinerilor în societate și așteptările față de aceștia au o influență semnificativă asupra tipului de activități pentru tineret care sunt dezvoltate și implementate. El ilustrează această idee prin prezentarea a trei posibile scenarii:

  • Tinerii ca viitori lideri și factori de schimbare: Când tinerii sunt priviți ca având potențialul de a deveni lideri și de a contribui la schimbarea și dezvoltarea societății, activitățile pentru tineret se concentrează pe educație, formare și dezvoltare personală. Accentul este pus pe oferirea de oportunități tinerilor pentru a-și dezvolta abilitățile, cunoștințele și capacitatea de a lua decizii, pregătindu-i astfel pentru roluri de conducere și pentru a avea un impact pozitiv asupra societății.
  • Tinerii ca persoane vulnerabile: Când tinerii sunt percepuți ca fiind vulnerabili sau în nevoie de îndrumare și protecție, activitățile pentru tineret se orientează către protecție și asistență socială. Accentul este pus pe oferirea de sprijin și îndrumare tinerilor care se confruntă cu dificultăți, cum ar fi sărăcia, excluziunea socială sau problemele de sănătate mintală.
  • Tinerii ca o resursă importantă pentru societate: Când tinerii sunt văzuți ca o resursă valoroasă pentru societate, activitățile pentru tineret se concentrează pe implicarea lor civică și participarea la luarea deciziilor. Tinerii sunt încurajați să își exprime opiniile, să se implice în comunitate și să contribuie la procesul decizional, fiind considerați parteneri activi în dezvoltarea societății.

În concluzie, Sińczuch subliniază că percepția asupra rolului tinerilor are un impact direct asupra tipului de activități pentru tineret care sunt dezvoltate și implementate. Este important ca această percepție să fie pozitivă și încurajatoare, recunoscând potențialul tinerilor de a deveni lideri, cetățeni activi și contribuitori valoroși la societate. În același timp, este esențial să se țină cont și de vulnerabilitățile și nevoile specifice ale anumitor grupuri de tineri, oferindu-le sprijinul și protecția necesare pentru a-și atinge potențialul și a se integra în societate.

EVOLUȚIA ACTIVITĂȚILOR PENTRU TINERET ÎN POLONIA

Articolul prezintă evoluția activităților pentru tineret în Polonia în cinci perioade, fiecare marcată de ideologii și tendințe specifice:

1918-1947: Organizațiile de tineret și formarea elitelor:

Această perioadă, marcată de câștigarea independenței naționale după Primul Război Mondial, a fost caracterizată de o abordare specifică a activităților pentru tineret. Tinerii erau văzuți în principal ca viitori lideri și cetățeni, iar activitățile pentru tineret aveau ca scop pregătirea lor pentru rolurile pe care urmau să le joace în societate.

  • Caracteristici cheie:
    • Accent pe educație, dezvoltare personală și socializare: Activitățile pentru tineret se concentrau pe educația formală și non-formală, pe dezvoltarea abilităților și pe socializarea tinerilor în conformitate cu valorile și normele societății.
    • Pregătirea pentru rolul viitor în societate: Tinerii erau pregătiți pentru a-și asuma responsabilități în cadrul comunității și pentru a contribui la dezvoltarea națiunii.
    • Organizații centralizate și legate de contextul social: Organizațiile de tineret erau centralizate și strâns legate de apartenența socială, cum ar fi naționalitatea, clasa socială sau religia.
    • Formarea elitelor: Accentul era pus pe formarea elitelor, adică a tinerilor cu potențial de leadership și de influență în societate.
    • Pregătirea pentru conflicte sociale: Tinerii erau pregătiți și pentru a participa la conflictele sociale care caracterizau societatea acelei perioade, marcată de tensiuni între națiuni, clase sociale și culturi diferite.
  • Moratoriul tinerilor:  Deși accentul era pus pe pregătirea pentru viața adultă, această perioadă era caracterizată și de un „moratoriu al tinerilor”. Aceasta înseamnă că tinerii nu erau încă pe deplin recunoscuți ca un grup social independent și valoros în sine, ci erau văzuți mai degrabă ca fiind în tranziție către maturitate și către asumarea rolurilor sociale adulte.

În concluzie, perioada 1918-1947 a fost una de construcție și consolidare națională, în care activitățile pentru tineret au jucat un rol important în formarea elitelor și pregătirea tinerilor pentru a-și asuma responsabilități în societate. Accentul era pus pe educațiesocializare și pregătirea pentru conflictele sociale, într-un context marcat de diviziuni sociale și culturale. Cu toate acestea, tinerii nu erau încă pe deplin recunoscuți ca un grup social distinct și valoros în sine, ci erau văzuți în principal ca viitori adulți.

1948-1956: Marile ideologii:

După cel de-al Doilea Război Mondial, Polonia, aflată sub regimul comunist, a încercat să creeze o mișcare de tineret unică, totalitară și controlată, numită Uniunea Tineretului Polonez (ZMP). Această mișcare a fost construită pe fundația organizațiilor socialiste și comuniste preexistente, care au fost desființate în acea perioadă. La apogeul său, ZMP avea oficial peste două milioane de membri.

  • Ideologia și obiectivele ZMP:  ZMP a fost un instrument esențial pentru regimul comunist în încercarea sa de a modela și controla tânăra generație. Ideologia promovată de ZMP se baza pe următoarele principii:
    • Educația prin muncă: Munca era considerată o valoare centrală în societatea comunistă, iar tinerii erau încurajați să se implice activ în activități productive și să contribuie la dezvoltarea economică a țării.
    • Dominarea individului de către colectiv: Se accentua importanța colectivului și a interesului comun, în detrimentul individualismului și al inițiativei personale.
    • Ascensiunea publicului asupra privatului: Sfera publică și viața colectivă erau considerate superioare sferei private și individuale.
    • Implicarea politică: Tinerii erau încurajați să se implice activ în viața politică și să sprijine construirea noului regim socialist.
    • Construirea „omului nou socialist”: ZMP avea ca obiectiv final formarea unei noi generații de cetățeni, caracterizați prin loialitate față de partid, spirit colectivist și dedicare față de cauza socialistă.
  • Metode și abordări: ZMP utiliza o varietate de metode și abordări pentru a-și atinge obiectivele ideologice.
    • Organizare centralizată: Mișcarea era strict controlată și direcționată de către partid, cu o structură ierarhică și o conducere centralizată.
    • Propagandă și îndoctrinare: Tinerii erau expuși constant la propagandă și îndoctrinare ideologică, prin intermediul întâlnirilor, publicațiilor și altor activități organizate de ZMP.
    • Activități diverse: ZMP oferea o gamă largă de activități, de la sport și cultură la muncă voluntară și implicare politică, toate având ca scop formarea „personalității socialiste”.

În concluzie, ZMP a reprezentat o încercare a regimului comunist din Polonia de a controla și modela tânăra generație conform ideologiei sale. Prin intermediul acestei organizații, tinerii erau expuși la propagandă și îndoctrinare, încurajați să se implice în activități productive și politice și să adopte valorile colectiviste și spiritul de sacrificiu pentru binele comun.

1957-1989: PRagmatismul în statul comunist:

După moartea lui Stalin, a început o perioadă de destructurare a socialismului și de revenire la un pluralism formal. ZMP a fost dizolvată, iar cercetășia a fost reînviată. Au apărut noi tendințe în definirea locului tinerilor în societate și noi forme de activități pentru tineret, axate pe activism și creșterea libertății în cadrul organizațiilor. Această perioadă a fost caracterizată de o redefinire a locului tinerilor în societate și de apariția unor noi forme de activități pentru tineret.

  • Deconstrucția socialismului și revenirea la pluralism
    • Dizolvarea ZMP: Uniunea Tineretului Polonez (ZMP), organizația de tineret totalitară și controlată de stat, a fost dizolvată în 1956, marcând o retragere de la modelul socialist ortodox și o deschidere către o formă de pluralism.
    • Reînvierea cercetășiei: Unul dintre cele mai importante evenimente ale acestei perioade a fost reînvierea cercetășiei, care a adoptat o formă mai apropiată de modelul clasic al lui Baden-Powell decât în alte țări socialiste. Aceasta a reprezentat o recunoaștere a valorii educației non-formale și a importanței autonomiei tinerilor.
  • Noi tendințe și forme de activități pentru tineret
    • Tendințe liberale: Pe lângă tendințele conservatoare, au apărut și idei mai liberale cu privire la tineret, promovând o atitudine mai deschisă și mai tolerantă față de nevoile și aspirațiile acestora.
    • Activizarea organizațiilor de tineret: Organizații precum Uniunea Tineretului Socialist Polonez (ZSMP) și Uniunea Studenților Polonezi (ZSP) au căpătat un nou avânt, oferind tinerilor oportunități de implicare și activism, chiar dacă într-un cadru controlat de stat.
    • Tinerii ca „quasi-clasă socială”: O schimbare importantă de perspectivă a fost recunoașterea tinerilor ca un grup social distinct, cu propriile nevoi și probleme, ceea ce a reprezentat o ruptură față de viziunea marxistă ortodoxă.
  • Pragmatism și limitele liberalizării
    • Concentrarea pe beneficii concrete: În această perioadă, organizațiile de tineret au început să se concentreze mai mult pe oferirea de beneficii concrete membrilor lor, cum ar fi accesul la bunuri și servicii, locuințe sau oportunități de carieră.
    • Eșecul liberalizării: Deși au existat încercări de liberalizare și de creștere a autonomiei tinerilor, acestea au avut limite. Participarea tinerilor la viața politică și la organizațiile de partid a scăzut, iar inegalitățile sociale au persistat.

În concluzie, perioada 1957-1989 a fost marcată de o deschidere către pluralism și de o redefinire a locului tinerilor în societate. Au apărut noi forme de activități pentru tineret, axate pe activism și creșterea libertății, iar tinerii au fost recunoscuți ca un grup social distinct. Cu toate acestea, aceste schimbări au avut limite, iar controlul statului și ideologia comunistă au continuat să influențeze în mod semnificativ activitățile pentru tineret.

1970-1989: Protestul social:

Marcin Sińczuch descrie perioada această ca fiind una de proteste sociale intense și de schimbare a percepției asupra tinerilor și a rolului lor în societate.

  • Contextul anilor 1970:
    • Modernizare rapidă și deschidere culturală: Polonia a trecut printr-un proces de modernizare rapidă, însoțit de o deschidere culturală către Occident. Aceasta a dus la o schimbare a percepției asupra tinerilor și a rolului lor în societate, precum și la apariția unor mișcări alternative și subculturale.
    • Eșecul experimentului economic: Încercarea de a introduce elemente de economie de piață în sistemul socialist polonez a eșuat, generând nemulțumiri și tensiuni sociale.
  • Noi forme de activism și implicare a tinerilor
    • Mișcări independente de stat: În anii 1980, s-a înregistrat o creștere a mișcărilor sociale independente de stat, cum ar fi Solidaritatea Studențească (NZS) și Solidaritatea Studenților (Solidarność Studencka), care au mobilizat tinerii și i-au încurajat să-și exprime opiniile și să se implice în viața publică și politică.
    • Mișcări alternative și subculturale: Au apărut și s-au dezvoltat diverse mișcări alternative și subculturale, care au contestat normele și valorile societății și au promovat forme alternative de exprimare și organizare.
    • Implicarea Bisericii Catolice: Biserica Catolică a jucat un rol important în sprijinirea grupurilor de tineret, oferind un spațiu de întâlnire și exprimare pentru tinerii cu diverse orientări și credințe.
  • Noi forme de activități pentru tineret
    • Muncă de stradă și outreach: Apariția mișcărilor alternative și subculturale a dus la dezvoltarea unor noi forme de activități pentru tineret, precum munca de stradă și outreach, care vizau tinerii marginalizați sau cu probleme sociale.
    • Activități de informare și consiliere: Au fost create și servicii de informare și consiliere pentru tineri, pentru a-i ajuta să navigheze într-o societate în schimbare și să facă față provocărilor cu care se confruntau.
    • Evenimente și performance-uri: Mișcările alternative au promovat și forme de exprimare artistică și culturală, precum concerte, piese de teatru și performance-uri, care au oferit tinerilor oportunități de a-și exprima creativitatea și de a contesta normele sociale.
  • Concluzii: Perioada 1970-1989 a fost una de efervescență socială și culturală în Polonia, marcată de contestarea autorității și de căutarea unor noi forme de exprimare și organizare în rândul tinerilor. Această perioadă a dus la o diversificare a activităților pentru tineret și la apariția unor noi abordări, care au pus accentul pe implicarea activă a tinerilor, pe spontaneitate și pe creativitate. Deși aceste schimbări au avut loc într-un context politic și social complex și adesea restrictiv, ele au demonstrat puterea și reziliența tinerilor în fața opresiunii și au contribuit la schimbările sociale și politice care au culminat cu căderea comunismului în 1989.

1989-2008: Schimbare:

După 1990, Polonia a trecut printr-o perioadă de schimbări semnificative, care au influențat și domeniul activităților pentru tineret. Aceste schimbări au fost determinate de căderea comunismului și de tranziția către o societate democratică și capitalistă.

  • Pragmatism și orientare către rezultate: În această perioadă, activitățile pentru tineret din Polonia au evoluat către un pragmatism accentuat, concentrându-se pe obținerea de rezultate concrete și măsurabile, precum:
    • Competențe: Dezvoltarea de abilități și cunoștințe practice, utile pentru integrarea pe piața muncii și pentru succesul în viață.
    • Abilități: Dezvoltarea de abilități transversale, precum comunicarea, leadershipul, munca în echipă și rezolvarea problemelor.
    • Experiență: Acumularea de experiență practică prin implicarea în activități concrete, precum voluntariatul sau proiectele comunitare.
  • Rolul organizațiilor non-guvernamentale: Odată cu căderea comunismului și deschiderea societății către pluralism, organizațiile non-guvernamentale (ONG-uri) au început să joace un rol important în domeniul activităților pentru tineret. Acestea au oferit o alternativă la organizațiile de stat și au promovat o gamă largă de activități, de la sport și recreere la combaterea discriminării și promovarea drepturilor omului.
  • Accent pe implicare și spontaneitate: În această perioadă, s-a pus un accent mai mare pe implicarea și spontaneitatea tinerilor. Deși organizațiile de masă și școlile continuau să joace un rol important, tinerii erau încurajați să își dezvolte propriile inițiative și să se implice activ în comunitate.
  • Ideologie și mesaj: În ceea ce privește ideologia, activitățile pentru tineret au adoptat o abordare mai puțin directivă și mai puțin ideologică decât în perioada comunistă. Tinerilor nu li se mai spune direct cum este lumea, ci li se oferă instrumentele necesare pentru a-și forma propriile opinii și a răspunde singuri la această întrebare.
  • Provocări și perspective: Deși s-au înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește implicarea și spontaneitatea tinerilor, structurile existente nu sunt încă pe deplin pregătite să ofere tinerilor un rol de co-autoriîn practica activităților pentru tineret. Există încă o nevoie de a dezvolta mecanisme și structuri care să permită o participare reală și semnificativă a tinerilor la toate nivelurile, de la planificarea și implementarea activităților până la evaluarea și luarea deciziilor.

În concluzie, perioada 1989-2008 a marcat o tranziție importantă în domeniul activităților pentru tineret din Polonia, de la o abordare ideologică și controlată de stat la una mai pragmatică și centrată pe tineri. Deși există încă provocări în ceea ce privește participarea reală a tinerilor și adaptarea structurilor existente, această perioadă a deschis calea către o mai mare diversitate și flexibilitate în activitățile pentru tineret, permițând tinerilor să își dezvolte competențele, abilitățile și experiența într-un mod mai autonom și mai relevant pentru nevoile lor.

CONCLUZII

În concluzia articolului său, Sińczuch subliniază diversitatea și natura contextuală a activităților pentru tineret din Polonia, evidențiind faptul că acestea au fost și continuă să fie influențate de contextul social și politic.

  • Diversitatea formelor și abordărilor: Activitățile pentru tineret din Polonia au îmbrățișat o varietate de forme și abordări de-a lungul timpului, de la mișcări de masă și organizații de tineret la inițiative informale și activități spontane. Această diversitate reflectă evoluția societății poloneze și schimbările în percepția asupra rolului tinerilor.
  • Influența contextului social și politic: Activitățile pentru tineret au fost întotdeauna modelate de contextul social și politic, de la perioada interbelică, marcată de naționalism și conflicte sociale, la perioada comunistă, caracterizată de controlul statului și de promovarea ideologiei socialiste, până la perioada post-comunistă, cu accent pe pragmatism și implicare civică.
  • Importanța implicării și spontaneității tinerilor: Deși există un consens asupra importanței implicării și spontaneității tinerilor în activitățile pentru tineret, autorul observă că structurile existente nu sunt încă pregătite să ofere tinerilor un rol de co-autori în practica acestor activități. Aceasta sugerează că există încă un decalaj între idealurile participative și realitatea practică a activităților pentru tineret în Polonia.
  • Necesitatea înțelegerii contextului istoric: Sińczuch subliniază importanța înțelegerii contextului istoric pentru a putea dezvolta și implementa politici și practici eficiente pentru tineret în prezent. Prin studierea evoluției activităților pentru tineret și a factorilor care le-au influențat, putem identifica lecții valoroase și putem adapta abordările noastre la nevoile și aspirațiile tinerilor din societatea contemporană.

În esență, concluzia articolului evidențiază natura dinamică și complexă a activităților pentru tineret din Polonia, subliniind interacțiunea constantă dintre aceste activități și contextul social și politic. Autorul încurajează o abordare critică și reflexivă a istoriei activităților pentru tineret, pentru a putea dezvolta politici și practici care să răspundă în mod eficient nevoilor și aspirațiilor tinerilor și să contribuie la dezvoltarea lor armonioasă și la bunăstarea societății în ansamblu.


[1] SIŃCZUCH, Marcin, Poland: the ideological background to youth work  The history of youth work in Europe and its relevance for youth policy today, Edited by Griet Verschelden, Filip Coussée, Tineke Van de Walle and Howard Williamson, Council of Europe, 2009 978-92-871-6608-1, p.107-117.