DEZVOLTAREA ACTIVITĂȚILOR PENTRU TINERET ÎN MALTA: O CRONICĂ, de Miriam Teuma, 2009 (Rezumatul articolului)

Home » Programul „RESURSE PENTRU EDUCAȚIE”  »  DEZVOLTAREA ACTIVITĂȚILOR PENTRU TINERET ÎN MALTA: O CRONICĂ, de Miriam Teuma, 2009 (Rezumatul articolului)

Articolul prezintă o incursiune istorică în evoluția activităților pentru tineret din Malta, subliniind influențele majore și schimbările de-a lungul timpului.

CONTEXTUL MALTEZ

Miriam Teuma începe prin a descrie contextul unic al Maltei, o insulă mică în Marea Mediterană, cu o suprafață relativ redusă și o populație densă, ceea ce o face una dintre cele mai dens populate țări din Europa.

Moștenire istorică complexă:

  • Dominație străină: Autoarea subliniază istoria complexă a Maltei, marcată de dominația succesivă a diferitelor puteri străine, inclusiv cartaginezii, romanii, bizantinii, arabii, normanzii, spaniolii, francezii și britanicii. Fiecare dintre aceste puteri a lăsat urme distinctive asupra societății malteze contemporane.
  • Păstrarea identității naționale: În ciuda acestor influențe externe, Malta și-a păstrat o identitate națională puternică. Limba și cultura malteză au supraviețuit în fața acestor dominații, demonstrând capacitatea maltezilor de a integra influențele externe fără a-și pierde identitatea.

Trei factori decisivi în modelarea Maltei contemporane:

Autoarea identifică trei factori principali care au modelat societatea malteză contemporană:

  • Tradiția britanică: Deși dominația britanică a fost în primul rând strategică, aceasta a lăsat o amprentă importantă asupra Maltei, în special în domeniile educației, administrației, justiției și guvernării. Limba engleză a devenit o competență valoroasă, iar modelul britanic de administrare de sus în jos s-a potrivit bine cu tradițiile locale de autoritate paternalistă.
  • Biserica Romano-Catolică: Biserica a jucat un rol central în modelarea societății malteze, influențând valorile, cultura și viața socială a locuitorilor. Această influență este evidentă și în dezvoltarea activităților pentru tineret, care au fost inițial dominate de organizațiile bisericești.
  • „Tărâmul Lilliput”: Această expresie se referă la dimensiunea redusă a insulei și la structurile sociale și politice caracteristice. Probabil sugerează că, datorită dimensiunii sale mici, Malta a dezvoltat un sistem social și politic relativ închis și omogen, cu o puternică influență a tradiției și a autorității.

În concluzie, contextul maltez este descris ca fiind unic și complex, modelat de o istorie bogată și de influențe culturale diverse. În ciuda dominației străine, Malta și-a păstrat o identitate națională puternică, iar tradiția britanică, Biserica Romano-Catolică și dimensiunea redusă a insulei au jucat un rol important în modelarea societății malteze contemporane.

ACTIVITĂȚILE PENTRU TINERET ÎN SECOLUL XX

Autoarea  prezintă o imagine detaliată a modului în care aceste activități au evoluat de-a lungul secolului XX, subliniind influența predominantă a Bisericii Catolice în primele decenii și schimbările survenite începând cu anii 1970.

Începutul secolului XX: Dominarea Bisericii Catolice:

În primele decenii ale secolului XX, activitățile pentru tineret erau puternic ancorate în sfera religioasă, fiind dominate de organizații catolice precum:

  • Societatea Doctrinei Creștine (Society of Christian Doctrine): Înființată la începutul secolului XX de către preotul George Preca (ulterior canonizat), această organizație se concentra pe educația catehetică a tinerilor, oferindu-le și un spațiu de socializare și discuții.
  • Acțiunea Catolică (Catholic Action): Apărută în anii 1930, această organizație încuraja tinerii să-și pună în practică credința prin acțiuni concrete în comunitate și voluntariat, în funcție de nevoile locale.
  • Salezienii (Salesians): Aceștia au înființat Oratoriul Salezian în 1908, cu scopul de a oferi tinerilor o educație umanistă și creștină. Programul lor includea activități catehetice, educative și pastorale, depășind mentalitatea parohială și adoptând o perspectivă misionară, deschisă tinerilor din diferite parohii.

Scopul:

Scopul principal al acestor organizații era formarea morală și religioasă a tinerilor, promovând valori precum autocontrolul și cetățenia responsabilă, într-un context catolic.

  • Anii 1970 și începutul anilor 1980: Centre de tineret și mișcări noi
    • Centre de tineret parohiale: În această perioadă, unele parohii au înființat centre de tineret conduse de preoți, în timp ce altele aveau grupuri conduse de tineri, sub egida Acțiunii Catolice. Aceste centre continuau să promoveze formarea religioasă, dar ofereau și un spațiu de socializare și recreere, cu activități precum jocuri, sport și întâlniri biblice săptămânale.
    • Retrageri spirituale: Centrele de tineret organizau și retrageri spirituale pentru grupuri de tineri, într-un cadru rezidențial, pentru a aprofunda formarea lor religioasă.
    • Muncă de tineret la nivel diecezan: A fost introdusă o coordonare la nivel diecezan, cu scopul de a sprijini parohiile în înființarea și dezvoltarea grupurilor de tineret, de a forma voluntari și de a organiza evenimente la scară largă.
    • Noi mișcări: Au apărut și mișcări noi, independente de parohii, care promovau o anumită viziune asupra catolicismului și se adresau unor grupuri specifice de tineri, precum tinerii din clasa superioară sau profesioniștii tineri.
  • Mijlocul anilor 1980: Schimbări economice și de mentalitate
    • Schimbări economice: Deschiderea economiei malteze către turism și dezvoltarea sectorului serviciilor au adus o schimbare în mentalitatea tinerilor. Aceștia au început să caute în organizații servicii și beneficii concrete, nu doar idealuri și valori.
    • Declinul centrelor parohiale: Atractivitatea centrelor de tineret parohiale și a altor servicii oferite de biserică a scăzut, pe măsură ce tinerii au început să își petreacă timpul liber în noile spații de agrement și divertisment.
    • Secularizare: Studiile sociologice au evidențiat o tendință de secularizare în rândul tinerilor maltezi, care se îndepărtau treptat de valorile religioase tradiționale și se orientau către relaxare socială și dezvoltare personală.

În concluzie, activitățile pentru tineret din Malta în secolul XX au fost marcate de o tranziție de la o dominare a Bisericii Catolice în primele decenii, la o diversificare a formelor de organizare și o secularizare treptată a mentalității tinerilor, începând cu anii 1970 și 1980. Aceste schimbări au fost influențate de transformările economice și sociale, precum și de deschiderea către turism și de influențele culturale externe.

ROLUL STATULUI ȘI APARIȚIA SERVICIILOR DE TINERET

În anii 1980, rolul statului în activitățile pentru tineret din Malta a fost unul limitat. Principala sa contribuție a fost înființarea Organizației pentru Servicii de Tineret (YSO), care avea ca scop organizarea de schimburi de tineri între Malta și alte țări. Aceste schimburi erau facilitate prin intermediul școlilor în timpul vacanțelor, oferind tinerilor oportunități de mobilitate și de practică lingvistică.

La începutul anilor 1990, s-a observat o creștere a implicării statului în domeniul tineretului. Un moment important a fost înființarea Consiliului Național de Tineret în 1992. Acesta a fost declarat organism național pentru organizațiile de tineret, având rolul de a reprezenta și coordona activitățile acestora. Consiliul a adoptat un statut care îi conferea autonomie față de guvern și a înființat comitete pentru a discuta și a lucra pe teme precum relațiile internaționale, activitățile sociale, educația și ocuparea forței de muncă.

Această creștere a interesului pentru problematica tineretului a condus la transformarea secretariatului parlamentar într-un Minister al Tineretului și Artelor, care a început să elaboreze prima politică de tineret din Malta, publicată în 1993. Această politică a reprezentat un pas important în recunoașterea și abordarea nevoilor și aspirațiilor tinerilor la nivel național.

În concluzie, în anii 1980, statul maltez a avut un rol limitat în activitățile pentru tineret, concentrându-se în principal pe organizarea schimburilor de tineri. Începutul anilor 1990 a marcat o creștere a implicării statului, prin înființarea Consiliului Național de Tineret și publicarea primei politici de tineret din Malta, ceea ce a pus bazele pentru o dezvoltare mai structurată și mai coerentă a activităților și politicilor pentru tineret în țară.

PROFESIONALIZAREA ACTIVITĂȚILOR PENTRU TINERET

1992: Universitatea din Malta a înființat Institutul de Studii pentru Tineret, pentru a oferi formare profesională în domeniu:

Înființarea Institutului de Studii pentru Tineret în 1992 de către Universitatea din Malta, la solicitarea guvernului, reprezintă un moment de cotitură în dezvoltarea activităților pentru tineret din Malta. Până în acel moment, activitățile pentru tineret erau în mare parte informale și conduse de voluntari, în special de organizații religioase. Înființarea Institutului a marcat începutul unui proces de profesionalizare a acestui domeniu.

  • Context și necesitate:
    • Creșterea conștientizării importanței activităților pentru tineret: În anii 1990, odată cu schimbările sociale și economice din Malta, a crescut recunoașterea importanței activităților pentru tineret în dezvoltarea și integrarea socială a acestora.
    • Nevoia de personal calificat: Această conștientizare a dus la necesitatea de a avea lucrători de tineret profesioniști, special pregătiți pentru a lucra cu tinerii și a răspunde nevoilor lor specifice.
  • Scopul Institutului:
    • Formarea profesională: Scopul principal al Institutului de Studii pentru Tineret a fost de a oferi formare celor care doreau să devină profesioniști în domeniul activităților pentru tineret.
  • Modelul de formare:
    • Model britanic: Institutul a adoptat un model de formare britanic din anii 1970, ceea ce sugerează o influență puternică a tradiției britanice în domeniul activităților pentru tineret asupra dezvoltării acestui domeniu în Malta.
  • Rezultate și provocări:
    • Formarea primei generații de lucrători de tineret calificați: Institutul a reușit să formeze un grup de profesioniști calificați în domeniul activităților pentru tineret.
    • Lipsa oportunităților de angajare: Cu toate acestea, la momentul înființării Institutului, nu existau suficiente oportunități de angajare cu normă întreagă pentru acești profesioniști. Această situație a subliniat provocările legate de recunoașterea și finanțarea activităților pentru tineret ca o profesie de sine stătătoare în Malta.

Înființarea Institutului de Studii pentru Tineret a reprezentat, așadar, un prim pas important către profesionalizarea activităților pentru tineret în Malta. Deși a existat un decalaj între formarea de personal calificat și existența unor oportunități de angajare adecvate, această inițiativă a pus bazele pentru dezvoltarea ulterioară a domeniului și pentru recunoașterea crescândă a importanței lucrătorilor de tineret profesioniști în societatea malteză.

1998: A fost înființată Asociația Malteză a Lucrătorilor de Tineret (MAY), care militează pentru recunoașterea și finanțarea statală a activităților pentru tineret ca profesie:

În contextul articolului despre dezvoltarea activităților pentru tineret în Malta, înființarea Asociației Malteze a Lucrătorilor de Tineret (MAY) în 1998 reprezintă un pas important în profesionalizarea acestui domeniu și în recunoașterea sa ca profesie distinctă.

  • Context și necesitate:
    • Formarea primei generații de lucrători de tineret calificați: În 1993, Universitatea din Malta a lansat primul curs oficial de formare pentru lucrătorii de tineret. Absolvenții acestui curs au simțit nevoia unei organizații care să-i reprezinte și să promoveze interesele lor profesionale.
    • Lipsa de recunoaștere și sprijin: La acel moment, activitățile pentru tineret nu erau pe deplin recunoscute ca o profesie în Malta, iar lucrătorii de tineret se confruntau cu lipsa de oportunități de angajare și de sprijin din partea statului.
  • Scopul MAY:
    • Promovare și reprezentare: MAY a fost înființată cu scopul principal de a promova recunoașterea activităților pentru tineret ca profesie și de a reprezenta interesele lucrătorilor de tineret în relația cu guvernul și alte instituții.
    • Finanțare și profesionalizare: Un alt obiectiv important al MAY a fost obținerea finanțării statale pentru activitățile pentru tineret și profesionalizarea deplină a domeniului, ceea ce ar implica recunoașterea formală a calificărilor și competențelor lucrătorilor de tineret și crearea de oportunități de angajare adecvate.
  • Acțiuni întreprinse de MAY:
    • Elaborarea unui Cod de Etică: MAY a elaborat un Cod de Etică pentru lucrătorii de tineret, stabilind standarde profesionale și etice pentru practica în acest domeniu.
    • Solicitarea recunoașterii profesionale: MAY a solicitat recunoașterea profesională din partea Federației Malteze a Asociațiilor Profesionale. Această recunoaștere ar permite lucrătorilor de tineret să fie reprezentați în consultările guvernamentale alături de alte profesii și să își consolideze statutul profesional.
    • Militarea pentru finanțare și profesionalizare: MAY continuă să militeze pentru obținerea finanțării statale și pentru profesionalizarea deplină a domeniului activităților pentru tineret. De asemenea, se discută posibilitatea ca MAY să devină un sindicat, pe lângă rolul său de asociație profesională, pentru a-și consolida și mai mult capacitatea de reprezentare și negociere.

În concluzie, înființarea Asociației Malteze a Lucrătorilor de Tineret (MAY) în 1998 reprezintă un moment important în lupta pentru profesionalizarea activităților pentru tineret în Malta. Prin acțiunile sale de promovare, reprezentare și advocacy, MAY a contribuit la creșterea vizibilității și recunoașterii acestui domeniu și a deschis calea către o mai mare profesionalizare și finanțare statală a activităților pentru tineret.

PERSPECTIVE ACTUALE ȘI CONCLUZII

În încheierea articolului, Miriam Teuma subliniază provocările și oportunitățile cu care se confruntă în prezent sectorul de activități pentru tineret din Malta și trasează câteva direcții de acțiune pentru viitor.

Provocări actuale:

  • Lipsa recunoașterii și a finanțării: Deși există un cadru politic și o creștere a profesionalizării în domeniu, activitățile pentru tineret rămân în mare parte neremunerate și insuficient recunoscute ca profesie. Lucrătorii de tineret calificați se implică adesea în activități voluntare sau în proiecte finanțate prin programe europene, dar nu beneficiază de oportunități de angajare pe măsura calificărilor lor.
  • Rolul limitat al statului: Statul maltez nu s-a implicat încă suficient în finanțarea și dezvoltarea sectorului de activități pentru tineret. Deși există unele inițiative, precum înființarea Centrelor de Împuternicire a Tinerilor și a Centrului de Informare pentru Tineret, acestea sunt considerate insuficiente.
  • Nevoia de clarificare a rolului și scopului: Domeniul activităților pentru tineret are nevoie de o mai bună definire a rolului și a scopului său în raport cu guvernul și societatea în ansamblu. Deși lucrătorii de tineret calificați definesc adesea activitatea lor în termeni de „împuternicire a tinerilor”, această noțiune rămâne abstractă și nu este pe deplin înțeleasă sau apreciată de către factorii de decizie politică.

Perspective de viitor și recomandări:

Autoarea subliniază că Malta, ca membru al Uniunii Europene, trebuie să se angajeze în promovarea unei societăți în care tinerii sunt valorizați și încurajați să fie cetățeni creativi și autonomi. Pentru a atinge acest obiectiv, este necesară o implicare mai activă a statului în domeniul activităților pentru tineret.

  • Finanțare și dezvoltare: Statul ar trebui să își asume un rol mai activ în finanțarea și dezvoltarea sectorului de activități pentru tineret, nu doar prin susținerea organizațiilor voluntare, ci și prin crearea de oportunități de angajare pentru lucrătorii de tineret profesioniști.
  • Recunoașterea activităților pentru tineret ca profesie: Este necesară o recunoaștere formală a activităților pentru tineret ca profesie, cu oportunități de angajare adecvate și salarii decente.
  • Crearea unui spațiu social pentru tineri: Tinerii au nevoie de oportunități de învățare și dezvoltare în afara sistemului formal de învățământ și a pieței muncii. Statul ar trebui să sprijine crearea unor spații în care tinerii să își poată explora potențialul și să se implice activ în comunitate.
  • Împuternicirea tinerilor: Activitățile pentru tineret ar trebui să se concentreze pe împuternicirea tinerilor, oferindu-le posibilitatea de a acționa în nume propriu și de a-și lua propriile decizii, mai degrabă decât să fie direcționați de alții.

În esență, articolul evidențiază faptul că, deși s-au făcut progrese în ceea ce privește profesionalizarea activităților pentru tineret în Malta, există încă provocări semnificative legate de recunoașterea și finanțarea acestui domeniu. Autoarea pledează pentru o implicare mai mare a statului și pentru o recunoaștere formală a activităților pentru tineret ca profesie, pentru a asigura că tinerii din Malta beneficiază de sprijinul și oportunitățile de care au nevoie pentru a-și atinge potențialul și a se implica activ în societate.


[1] TEUMA, Miriam, Youth work development in Malta: a chronicle  The history of youth work in Europe and its relevance for youth policy today, Edited by Griet Verschelden, Filip Coussée, Tineke Van de Walle and Howard Williamson, Council of Europe, 2009 978-92-871-6608-1, p.87-95.