Voluntar în propria-ți dezvoltare (2011-2013)

Home » Programul „EDUCAȚIE APLICATĂ”  »  Voluntar în propria-ți dezvoltare (2011-2013)

OpEN a fost COORDONATORUL proiectului, derulat în trei ediții în cooperare cu Departamentul de Științe ale Educației, care a fost conceput pentru a sprijini dezvoltarea profesională și personală a câte 25 de studenți din anul I, domeniul Științele Educației, Facultatea de Sociologie și Psihologie, Universitatea de Vest din Timișoara. Prin intermediul unui program structurat de mentorat și aplicarea principiului „Learning by doing”, proiectul a oferit participanților oportunitatea de a dobândi competențe esențiale în domeniul educației și al voluntariatului, aliniindu-se obiectivelor curriculare stabilite de facultate.

SCOP ȘI OBIECTIVE

Scopul proiectului:

Dezvoltarea competențelor practice și teoretice ale studenților în domeniul educațional prin intermediul activităților de mentorat, pregătire practică și implementarea unor proiecte educaționale cu impact în comunitate.

Obiective specifice:

  1. Formarea competențelor de management de proiect: Dezvoltarea abilităților de planificare, organizare, implementare și evaluare a proiectelor educaționale.
  2. Promovarea implicării civice și a voluntariatului: Familiarizarea studenților cu domeniul voluntariatului prin implicarea directă în inițiative educaționale.
  3. Integrarea principiului „Learning by doing” în procesul de învățare: Oferirea unui cadru practic care să completeze cunoștințele teoretice dobândite la facultate.
  4. Consolidarea relației mentor-student: Crearea unui sistem de mentorat care să faciliteze ghidarea individuală a studenților și să le susțină parcursul profesional.

ACTIVITĂȚI

Proiectul a fost implementat pe parcursul a trei etape distincte:

Etapa 1: Pregătire

Descriere: Această etapă a avut ca scop pregătirea studenților pentru conceperea și implementarea proiectelor educaționale.

Activități principale:

  1. Repartizarea mentorilor: Fiecare student a fost alocat unui mentor cu experiență vastă în domeniul voluntariatului și al proiectelor educaționale.
  2. Training-uri tematice: Studenții au participat la sesiuni de formare axate pe:
    • Managementul proiectelor.
    • Metode inovative de predare-învățare.
    • Dezvoltarea competențelor de comunicare și colaborare.
  3. Planificarea parcursului educațional: Fiecare student și-a definit împreună cu mentorul obiectivele personale și profesionale pentru proiect.

Etapa 2: Concepere și implementare proiecte educaționale

Descriere: În această etapă, studenții au aplicat cunoștințele dobândite prin conceperea și implementarea unor proiecte educaționale adresate instituțiilor din Timișoara.

Teme abordate:

  1. Ecologie: Proiecte care promovează responsabilitatea față de mediu prin activități educative adresate elevilor.
  2. Metode inovative de predare-învățare: Integrarea educației nonformale în cadrul orelor de curs pentru a face procesul de învățare mai atractiv.
  3. Cultură civică și democrație: Activități care încurajează participarea activă și conștientizarea importanței valorilor democratice.
  4. Sănătate: Proiecte de informare privind stilul de viață sănătos și prevenirea bolilor.
  5. Voluntariat: Promovarea implicării civice prin sesiuni interactive despre importanța voluntariatului.

Rezultate ale acestei etape:

  • Crearea și implementarea a 5 proiecte educaționale distincte în instituțiile de învățământ din Timișoara.
  • Implicarea directă a studenților în activități educative cu impact în comunitate.

Etapa 3: Raportare și evaluare

Descriere: Această etapă a inclus atât evaluarea activităților realizate de studenți, cât și raportarea rezultatelor obținute.

Activități principale:

  1. Evaluarea proiectelor: Studenții au învățat să evalueze eficiența proiectelor prin metode precum chestionare, feedback direct și rapoarte narative.
  2. Autoevaluarea activității: Participanții au fost încurajați să-și analizeze propriile performanțe și să identifice ariile de îmbunătățire.
  3. Prezentarea rezultatelor: Fiecare student a elaborat un raport detaliat al activităților desfășurate și a rezultatelor obținute.
  4. Aprecierea meritelor: Mentorii au oferit feedback individualizat pentru fiecare student, iar participanții au primit certificate care atestă implicarea și competențele dezvoltate.

IMPACT ȘI REZULTATE

Impact asupra participanților:

  1. Dezvoltare profesională: Studenții au dobândit competențe practice în managementul proiectelor și educația nonformală.
  2. Creșterea încrederii în sine: Participanții au devenit mai încrezători în propriile abilități și mai pregătiți pentru provocările din domeniul educației.
  3. Consolidarea relației cu mentorii: Sistemul de mentorat a oferit ghidare personalizată și suport continuu.

Impact asupra comunității:

  • Instituțiile educaționale din Timișoara au beneficiat de activități educative inovative.
  • Promovarea valorilor ecologice, civice și democratice în rândul elevilor și cadrelor didactice.

Indicatori cantitativi:

  • câte 25 de studenți implicați/ ediție.
  • câte 5 proiecte educaționale implementate în instituțiile din Timișoara/ ediție.
  • câte 100+ elevi beneficiari direcți ai activităților educaționale/ ediție.

Indicatori calitativi:

  • Creșterea nivelului de pregătire practică a studenților.
  • Integrarea unor metode inovative de predare în sistemul educațional local.

Proiectul „Voluntar în propria-ți dezvoltare” a reprezentat un exemplu de bună practică în formarea inițială a viitorilor profesori. Prin aplicarea principiului „Learning by doing” și printr-un sistem de mentorat bine structurat, studenții au dobândit competențe esențiale pentru cariera lor. Impactul pozitiv al proiectului s-a resimțit atât la nivelul participanților, cât și în comunitatea educațională locală, contribuind la creșterea calității educației și a implicării civice.