ZIGZAGÂND ÎNTR-UN LABIRINT – SPRE NIȘTE „BUNE” ACTIVITĂȚI PENTRU TINERET ÎN UNGARIA, de Péter Wootsch, 2010 (Rezumatul articolului)

Home » Programul „RESURSE PENTRU EDUCAȚIE”  »  ZIGZAGÂND ÎNTR-UN LABIRINT – SPRE NIȘTE „BUNE” ACTIVITĂȚI PENTRU TINERET ÎN UNGARIA, de Péter Wootsch, 2010 (Rezumatul articolului)

În articolul său, Péter Wootsch oferă o perspectivă complexă și nuanțată asupra evoluției activităților pentru tineret în Ungaria, subliniind impactul profund al schimbărilor și provocărilor din diferite perioade istorice, în special în timpul regimului comunist și al tranziției către democrație.

CONTEXTUL ISTORIC ȘI SCHIMBĂRILE

Wootsch evidențiază faptul că activitățile pentru tineret în Ungaria au fost puternic influențate de contextul politic și social al țării. Perioada comunistă, în special, a avut un impact major asupra acestui domeniu, modelându-l într-un mod specific și impunând anumite restricții și constrângeri. Tranziția către democrație, la sfârșitul anilor 1980 și începutul anilor 1990, a adus cu sine noi oportunități și provocări pentru activitățile pentru tineret, necesitând o adaptare și o redefinire a rolului și scopului acestora.

Perioada comunistă:

În timpul regimului comunist din Ungaria, așa cum este descris în articolul lui Péter Wootsch, activitățile pentru tineret au fost supuse unui control strict și direcționate de către stat, servind în principal ca instrumente de propagandă și de îndoctrinare ideologică.

  • Controlul și direcționarea de către stat:
    • Organizații de tineret subordonate partidului: Organizațiile de tineret, cum ar fi KISZ (Uniunea Tineretului Comunist), erau complet subordonate partidului comunist și funcționau ca o extensie a acestuia. Ele aveau un rol esențial în mobilizarea tinerilor în sprijinul regimului și în promovarea ideologiei comuniste.
    • Activități cu scop propagandistic și de îndoctrinare: Activitățile pentru tineret erau concepute și organizate în așa fel încât să servească intereselor partidului comunist. Ele erau adesea axate pe muncă voluntară în folosul statului, pe educație politică și participarea la evenimente și parade organizate de regim. Prin intermediul acestor activități, tinerii erau expuși la propaganda comunistă și erau încurajați să adopte valorile și ideologia partidului.
    • Controlul și supravegherea: Statul exercita un control strict asupra organizațiilor de tineret și a activităților acestora. Tinerii erau monitorizați și supravegheați îndeaproape, iar orice formă de disidență sau de exprimare a unor opinii contrare ideologiei comuniste era reprimată.
  • Impactul asupra tinerilor: Această instrumentalizare a activităților pentru tineret a avut un impact profund asupra tinerilor din Ungaria. Ei erau privați de oportunitatea de a-și dezvolta liber personalitatea și de a-și explora propriile interese și aspirații. În schimb, erau încurajați să se conformeze normelor și valorilor impuse de regim și să își dedice timpul și energia în slujba statului.

Așadar, perioada comunistă a reprezentat o perioadă de control și manipulare a tinerilor prin intermediul activităților pentru tineret. Aceste activități au fost folosite în principal ca un instrument de propagandă și de îndoctrinare ideologică, limitând libertatea și autonomia tinerilor și împiedicându-i să își dezvolte pe deplin potențialul. Această experiență a lăsat o amprentă de durată asupra societății ungare și a modelat în mod semnificativ evoluția ulterioară a activităților pentru tineret după căderea comunismului.

Tranziția către democrație:

În articolul său, Péter Wootsch descrie tranziția către democrație din Ungaria ca pe o perioadă de eliberare și de redescoperire a potențialului activităților pentru tineret. Căderea regimului comunist a marcat o ruptură radicală cu trecutul, deschizând calea către o nouă eră de libertate și pluralism în toate aspectele vieții sociale, inclusiv în domeniul tineretului.

  • Câștigarea autonomiei și independenței: Una dintre cele mai importante schimbări aduse de tranziția către democrație a fost câștigarea autonomiei și independenței de către organizațiile de tineret. Eliberate de sub controlul strict al statului și al partidului comunist, aceste organizații au putut să își definească propriile obiective și priorități, să își dezvolte propriile programe și activități și să își aleagă proprii lideri. Această nouă libertate a permis o explozie de creativitate și inovație în domeniul activităților pentru tineret, cu apariția unor noi organizații și inițiative care reflectau diversitatea și pluralitatea societății ungare.
  • Schimbarea de accent: O altă schimbare majoră a fost mutarea accentului de la îndoctrinarea ideologică, caracteristică perioadei comuniste, la promovarea participării active a tinerilor la viața socială și politică. Activitățile pentru tineret au început să se concentreze pe dezvoltarea abilităților și competențelor tinerilor, pe încurajarea gândirii critice și a implicării civice, și pe promovarea valorilor democratice.
  • Apariția de noi organizații și inițiative: Tranziția către democrație a stimulat apariția unei multitudini de noi organizații și inițiative în domeniul tineretului. Acestea au abordat o gamă mult mai largă de nevoi și interese ale tinerilor, de la educație non-formală și dezvoltare personală, la activism social și politic, cultură și artă. Această diversitate a reflectat pluralitatea societății ungare și a oferit tinerilor oportunități de a-și explora și dezvolta propriile talente și pasiuni.

Așadar, tranziția către democrație a reprezentat o perioadă de eliberare și de revitalizare pentru activitățile pentru tineret în Ungaria. Organizațiile de tineret au câștigat autonomie și independență, iar accentul s-a mutat de la îndoctrinarea ideologică la promovarea participării active a tinerilor la societate. Au apărut noi organizații și inițiative, care au abordat o gamă mai largă de nevoi și interese ale tinerilor. Această perioadă a pus bazele unui sector de tineret mai dinamic, mai divers și mai relevant pentru tinerii din Ungaria, deschizând calea către o nouă eră de oportunități și posibilități.

Provocările tranziției:

În articolul său, Péter Wootsch evidențiază faptul că, deși tranziția către democrație a adus o serie de oportunități și libertăți pentru sectorul activităților pentru tineret din Ungaria, aceasta a fost însoțită și de o serie de provocări semnificative care au îngreunat dezvoltarea și consolidarea acestui domeniu.

  • Lipsa de experiență în gestionarea autonomiei și a resurselor: Una dintre principalele provocări a fost lipsa de experiență a organizațiilor de tineret în gestionarea autonomiei și a resurselor. În timpul regimului comunist, aceste organizații erau strâns controlate și finanțate de stat, iar lucrătorii de tineret aveau puțină autonomie în luarea deciziilor și în gestionarea resurselor. Odată cu tranziția către democrație, organizațiile de tineret au trebuit să învețe să funcționeze independent, să își gestioneze propriile finanțe și să își dezvolte capacitatea organizațională. Aceasta a fost o provocare majoră, în special în contextul dificultăților economice și al lipsei de resurse din perioada de tranziție.
  • Dificultățile economice și sociale ale perioadei de tranziție: Tranziția către democrație a fost însoțită de o serie de dificultăți economice și sociale, cum ar fi șomajul ridicat, inflația și creșterea inegalităților sociale. Aceste probleme au afectat și sectorul activităților pentru tineret, care s-a confruntat cu reduceri de finanțare, cu o scădere a numărului de voluntari și cu o creștere a nevoilor tinerilor. Organizațiile de tineret au trebuit să se adapteze la aceste noi realități și să găsească modalități inovatoare de a-și continua activitatea și de a răspunde nevoilor tinerilor în acest context dificil.
  • Redefinirea rolului și a scopului activităților pentru tineret: O altă provocare majoră a fost necesitatea de a redefini rolul și scopul activităților pentru tineret într-un context social și politic complet diferit. În timpul regimului comunist, aceste activități erau folosite în principal ca un instrument de propagandă și de îndoctrinare ideologică. Odată cu tranziția către democrație, a fost nevoie de o regândire fundamentală a scopului și a valorilor activităților pentru tineret, pentru a le alinia la principiile democrației, participării și drepturilor omului.

Așadar, tranziția către democrație a adus o serie de provocări semnificative pentru activitățile pentru tineret în Ungaria. Lipsa de experiență în gestionarea autonomiei și a resurselor, dificultățile economice și sociale și necesitatea de a redefini rolul și scopul acestor activități au creat obstacole în calea dezvoltării acestui domeniu. Cu toate acestea, aceste provocări au stimulat și o serie de inovații și adaptări, conducând la o diversificare și o democratizare a activităților pentru tineret în Ungaria.

INSTRUMENTALIZAREA ACTIVITĂȚILOR PENTRU TINERET ÎN SCOPURI POLITICE ȘI IDEOLOGICE

În articolul său, Péter Wootsch analizează în detaliu modul în care activitățile pentru tineret au fost instrumentalizate în scopuri politice și ideologice în timpul regimului comunist din Ungaria și cum au evoluat aceste activități după căderea acestuia. De asemenea, el explorează provocările legate de definirea și profesionalizarea activităților pentru tineret în contextul schimbărilor sociale și politice profunde care au avut loc în țară.

Instrumentalizarea în timpul regimului comunist:

În articolul său, Péter Wootsch descrie o realitate sumbră a activităților pentru tineret în timpul regimului comunist din Ungaria. Acestea erau departe de a fi un spațiu de dezvoltare liberă și de explorare a potențialului tinerilor, ci erau instrumentalizate în mod sistematic de către stat pentru a servi intereselor ideologice și politice ale partidului comunist.

  • Controlul și direcționarea de către stat:
    • Subordonarea față de partid: Wootsch subliniază că organizațiile de tineret, cum ar fi Uniunea Tineretului Comunist (KISZ), erau complet subordonate partidului comunist și funcționau ca o extensie a acestuia. Ele nu aveau autonomie reală și erau obligate să urmeze directivele și liniile directoare stabilite de partid. Liderii acestor organizații erau numiți de partid și erau responsabili pentru implementarea politicilor acestuia în rândul tinerilor.
    • Propagandă și îndoctrinare ideologică: Activitățile pentru tineret erau concepute și organizate în așa fel încât să servească scopurilor propagandistice și de îndoctrinare ideologică ale regimului comunist. Tinerii erau expuși constant la mesaje care glorificau partidul, liderii săi și realizările regimului, în timp ce orice formă de critică sau disidență era suprimată.
    • Muncă voluntară și educație politică: Activitățile pentru tineret erau adesea axate pe muncă voluntară în folosul statului, cum ar fi participarea la proiecte de construcții sau la campanii agricole. De asemenea, tinerii erau supuși unei educații politice intense, prin care li se insuflau valorile și principiile comunismului.
    • Participarea la evenimente și parade: Tinerii erau mobilizați în mod regulat pentru a participa la evenimente și parade organizate de stat, care aveau rolul de a demonstra unitatea și loialitatea populației față de regim. Aceste evenimente erau adesea grandioase și impresionante, dar aveau și un puternic caracter propagandistic.
  • Scopul final: formarea unor cetățeni loiali și obedienți: Toate aceste practici aveau ca scop final formarea unor cetățeni loiali și obedienți față de regimul comunist. Tinerii erau învățați să își subordoneze interesele personale celor ale colectivului și să își dedice viața și energia în slujba partidului și a statului.
  • Impactul asupra tinerilor: Această instrumentalizare a activităților pentru tineret a avut un impact profund asupra tinerilor din Ungaria. Ei erau privați de oportunitatea de a-și dezvolta liber personalitatea și de a-și explora propriile interese și aspirații. În schimb, erau încurajați să se conformeze normelor și valorilor impuse de regim și să își reprime orice gând sau sentiment care ar putea fi considerat "deviant" sau "antisocialist".

Așadar, perioada comunistă a reprezentat o perioadă întunecată pentru activitățile pentru tineret în Ungaria. Acestea au fost transformate într-un instrument de control și manipulare a tinerilor, subminând autonomia și libertatea lor și împiedicându-i să își dezvolte pe deplin potențialul. Această experiență a lăsat o amprentă de durată asupra societății ungare și a modelat în mod semnificativ evoluția ulterioară a activităților pentru tineret după căderea comunismului.

Evoluția după căderea comunismului:

Căderea regimului comunist și tranziția către democrație au marcat un moment de cotitură în istoria activităților pentru tineret din Ungaria, aducând o serie de schimbări profunde și deschizând noi perspective pentru acest domeniu.

  • Eliberarea de sub controlul statului și câștigarea autonomiei: Odată cu prăbușirea regimului comunist, organizațiile de tineret au fost eliberate de sub controlul strict și direcționarea ideologică a statului. Aceasta a însemnat că au putut să-și definească propriile obiective și priorități, să-și aleagă liderii și să-și dezvolte programe și activități în mod independent, fără a fi constrânse de agenda politică a partidului comunist. Această nouă libertate a permis o explozie de creativitate și inovație în domeniul activităților pentru tineret, cu apariția unei multitudini de noi organizații și inițiative.
  • Schimbarea de paradigmă: de la îndoctrinare la participare: Tranziția către democrație a adus și o schimbare fundamentală în filosofia și abordarea activităților pentru tineret. Accentul s-a mutat de la îndoctrinarea ideologică și mobilizarea politică, caracteristice perioadei comuniste, la promovarea participării active a tinerilor la viața socială și politică. Activitățile pentru tineret au început să se concentreze pe dezvoltarea abilităților și competențelor tinerilor, pe încurajarea gândirii critice și a implicării civice și pe promovarea valorilor democratice.
  • Apariția de noi organizații și inițiative: În acest nou context, au apărut numeroase organizații și inițiative noi în domeniul tineretului, care au abordat o gamă mult mai largă de nevoi și interese ale tinerilor. Acestea au inclus organizații care se concentrau pe educație non-formală, dezvoltare personală, voluntariat, activism social și politic, cultură, artă și multe altele. Această diversificare a reflectat pluralitatea și dinamismul societății ungare post-comuniste și a oferit tinerilor oportunități de a-și explora și dezvolta propriile talente și pasiuni.
  • Abordarea problemelor sociale și politice: Pe lângă activitățile tradiționale de recreere și socializare, noile organizații și inițiative au început să abordeze și o serie de probleme sociale și politice relevante pentru tineri, cum ar fi șomajul, sărăcia, discriminarea, protecția mediului și drepturile omului. Această implicare activă a tinerilor în rezolvarea problemelor comunității lor a contribuit la dezvoltarea unui sentiment de responsabilitate civică și la consolidarea democrației în Ungaria.

Așadar, căderea comunismului și tranziția către democrație au marcat o etapă de renaștere pentru activitățile pentru tineret în Ungaria. Organizațiile de tineret au câștigat autonomie și independență, iar accentul s-a mutat de la îndoctrinarea ideologică la promovarea participării active a tinerilor la societate. Au apărut noi organizații și inițiative, care au abordat o gamă mai largă de nevoi și interese ale tinerilor. Această perioadă a pus bazele unui sector de tineret mai dinamic, mai divers și mai relevant pentru tinerii din Ungaria, deschizând calea către o nouă eră de oportunități și posibilități.

Provocări legate de definire și profesionalizare:

În contextul tranziției către democrație din Ungaria, Péter Wootsch evidențiază în articolul său o serie de provocări semnificative legate de definirea și profesionalizarea activităților pentru tineret. Aceste provocări au apărut ca urmare a schimbărilor sociale și politice rapide și profunde care au avut loc în țară, necesitând o regândire și o adaptare a modului în care sunt înțelese și practicate activitățile pentru tineret.

  • Provocări legate de definire:
    • Lipsa unei definiții clare și unanim acceptate: Odată cu căderea regimului comunist și deschiderea către pluralismul ideologic, a devenit dificil să se stabilească o definiție clară și unanim acceptată a ceea ce constituie "activitățile pentru tineret". În timpul regimului comunist, aceste activități erau definite în mod restrâns și instrumental, servind în principal scopurilor politice și ideologice ale partidului. În noul context democratic, a apărut necesitatea de a regândi această definiție, ținând cont de diversitatea nevoilor și aspirațiilor tinerilor, precum și de rolul pe care activitățile pentru tineret îl pot juca în promovarea participării civice, a dezvoltării personale și a incluziunii sociale.
    • Clarificarea rolului în societate: Pe lângă definirea conceptului de "activități pentru tineret", a fost necesar să se clarifice și rolul acestor activități în noua societate democratică. În timpul regimului comunist, rolul activităților pentru tineret era clar definit și instrumentalizat de către stat. În contextul democratic, a apărut necesitatea de a regândi acest rol, ținând cont de valorile și principiile noii societăți și de nevoile și aspirațiile tinerilor.
  • Provocări legate de profesionalizare:
    • Dezvoltarea standardelor de calitate: Odată cu creșterea autonomiei și diversității organizațiilor de tineret, a apărut necesitatea de a dezvolta standarde de calitate pentru activitățile pentru tineret. Aceste standarde ar trebui să asigure că activitățile sunt relevante, eficiente și că răspund nevoilor reale ale tinerilor. De asemenea, ele ar trebui să promoveze bune practici și să încurajeze inovația și creativitatea în domeniul tineretului.
    • Formarea adecvată a lucrătorilor de tineret: Profesionalizarea domeniului a necesitat și o atenție sporită acordată formării și dezvoltării profesionale a lucrătorilor de tineret. Aceștia au nevoie de competențe și abilități specifice pentru a lucra eficient cu tinerii, pentru a-i înțelege nevoile și pentru a-i sprijini în dezvoltarea lor personală și socială. Prin urmare, a fost necesar să se dezvolte programe de formare adecvate și să se asigure accesul lucrătorilor de tineret la oportunități de dezvoltare profesională continuă.

Așadar, tranziția către democrație a adus o serie de provocări legate de definirea și profesionalizarea activităților pentru tineret în Ungaria. Aceste provocări au necesitat o regândire fundamentală a acestui domeniu și o adaptare la noile realități sociale și politice. Prin abordarea acestor provocări într-un mod constructiv și participativ, Ungaria a reușit să construiască un sector de tineret mai dinamic, mai divers și mai relevant pentru nevoile tinerilor.

CONCLUZIE

În încheierea articolului său, Péter Wootsch accentuează importanța crucială a învățării din trecut și a dezvoltării unor practici de calitate în domeniul activităților pentru tineret. El subliniază că, deși trecutul Ungariei a fost marcat de schimbări și provocări semnificative, există lecții valoroase de învățat din experiențele anterioare, care pot ghida dezvoltarea viitoare a acestui domeniu.

  • Învățarea din trecut: Wootsch susține că este esențial să reflectăm critic asupra istoriei activităților pentru tineret în Ungaria, atât asupra perioadelor de control și instrumentalizare politică, cât și asupra perioadelor de deschidere și inovație. Prin analizarea acestor experiențe, putem identifica atât greșelile și capcanele de evitat, cât și modelele de succes și bunele practici care pot fi adaptate și aplicate în contextul actual. Învățarea din trecut nu înseamnă doar o simplă rememorare a evenimentelor, ci și o înțelegere profundă a cauzelor și consecințelor acestora, precum și a modului în care acestea au influențat dezvoltarea activităților pentru tineret. Această înțelegere poate oferi o perspectivă valoroasă asupra provocărilor și oportunităților actuale și poate ghida eforturile de îmbunătățire a practicilor și politicilor în acest domeniu.
  • Dezvoltarea unor practici de calitate: Wootsch subliniază că este esențial să se dezvolte practici de calitate în domeniul activităților pentru tineret, care să răspundă nevoilor reale ale tinerilor și să promoveze participarea lor activă la societate. Aceasta implică o abordare centrată pe tineri, care să țină cont de diversitatea lor, de interesele și aspirațiile lor, precum și de provocările cu care se confruntă. Practicile de calitate ar trebui să fie bazate pe principii precum respectul, incluziunea, participarea și emanciparea. Ele ar trebui să ofere tinerilor oportunități de a-și dezvolta abilitățile și competențele, de a-și explora identitatea și de a se implica în comunitatea lor. De asemenea, ar trebui să promoveze valorile democratice și să încurajeze tinerii să își asume un rol activ în modelarea societății.
  • Promovarea participării active a tinerilor: Wootsch subliniază importanța promovării participării active a tinerilor la toate nivelurile societății. Aceasta implică nu doar implicarea lor în activitățile pentru tineret, ci și încurajarea lor de a-și exprima opiniile, de a lua decizii și de a contribui la schimbarea socială. Participarea activă a tinerilor este esențială pentru dezvoltarea unei societăți democratice și pentru asigurarea faptului că vocile lor sunt auzite și luate în considerare.

Așadar, Wootsch încheie articolul său printr-un apel la acțiune, încurajând toți cei implicați în domeniul activităților pentru tineret din Ungaria să învețe din trecut, să dezvolte practici de calitate și să promoveze participarea activă a tinerilor. Printr-o abordare bazată pe cunoaștere, respect și implicare, Ungaria poate construi un viitor mai bun pentru tineri și poate valorifica pe deplin potențialul lor de a contribui la dezvoltarea societății.


[1] WOOTSCH, Péter, Zigzagging in a labyrinth – Towards “good” Hungarian youth work - The history of youth work in Europe. Relevance for youth policy today Volume 2, Edited by Filip Coussée, Griet Verschelden, Tineke Van de Walle, Marta Mędlińska and Howard Williamson, Council of Europe and the European Commission, September 2010, ISBN 978-92-871-6824-5, p. 105-111.