ACTIVITĂȚILE PENTRU TINERET ÎN IRLANDA – CÂTEVA REFLECȚII ISTORICE, de Maurice Devlin, 2010 (Rezumatul articolului)

Home » Programul „RESURSE PENTRU EDUCAȚIE”  »  ACTIVITĂȚILE PENTRU TINERET ÎN IRLANDA – CÂTEVA REFLECȚII ISTORICE, de Maurice Devlin, 2010 (Rezumatul articolului)

CONTEXT ȘI EVOLUȚIE

În articolul său, Maurice Devlin subliniază importanța crucială a înțelegerii contextului istoric pentru a putea descifra și interpreta în mod adecvat evoluția activităților pentru tineret în Irlanda. El argumentează că aceste activități nu s-au dezvoltat într-un vacuum, ci au fost profund influențate și modelate de evenimentele și schimbările sociale majore care au marcat istoria Irlandei. Devlin evidențiază faptul că activitățile pentru tineret din Irlanda nu pot fi înțelese în afara contextului istoric specific în care au apărut și s-au dezvoltat. Evenimentele și schimbările sociale majore, cum ar fi Marea Foamete, Războiul Civil și creșterea economică din anii 1960, au avut un impact profund asupra societății irlandeze și, implicit, asupra modului în care au fost percepuți și tratați tinerii.

Marea Foamete:

Marea Foamete, care a lovit Irlanda în mijlocul secolului al XIX-lea, a reprezentat o catastrofă de proporții imense pentru populația țării, cu consecințe profunde și de lungă durată asupra societății irlandeze în ansamblu, inclusiv asupra modului în care erau percepuți și tratați tinerii.

  • Impactul devastator al Marii Foamete:
    • Mortalitate și emigrație masivă: Marea Foamete a provocat moartea a aproximativ un milion de oameni și a forțat alți milioane să emigreze, în special în Statele Unite și Canada. Această pierdere masivă de populație a avut un impact dramatic asupra structurii sociale și demografice a Irlandei, lăsând în urmă o țară profund traumatizată și slăbită.
    • Criză socială și economică: Marea Foamete a declanșat o criză socială și economică profundă, cu efecte devastatoare asupra tuturor aspectelor vieții irlandeze. Sărăcia, șomajul și lipsa de oportunități au devenit realități cotidiene pentru majoritatea populației, inclusiv pentru tineri.
  • Amprenta durabilă asupra societății irlandeze:
    • Neîncredere în autorități: Marea Foamete a generat o neîncredere profundă în autoritățile britanice, care au fost percepute ca fiind indiferente sau chiar ostile față de suferința poporului irlandez. Această neîncredere s-a extins și asupra altor instituții, inclusiv asupra Bisericii Catolice, care a fost criticată pentru că nu a făcut suficient pentru a ajuta populația în timpul foametei.
    • Dorința de autosuficiență: Experiența traumatică a Marii Foamete a determinat mulți irlandezi să caute modalități de a-și asigura propria supraviețuire și de a deveni mai puțin dependenți de alții. Această dorință de autosuficiență s-a reflectat și în dezvoltarea activităților pentru tineret, care au început să pună un accent mai mare pe abilitățile practice și pe pregătirea pentru viața adultă.
    • Valori conservatoare și tradiționale: În urma Marii Foamete, societatea irlandeză a devenit mai conservatoare și mai atașată de valorile tradiționale, inclusiv de cele religioase. Această tendință s-a reflectat și în activitățile pentru tineret, care au fost adesea influențate de Biserica Catolică și au promovat valori precum disciplina, respectul pentru autoritate și responsabilitatea individuală.
  • Impactul asupra percepției și tratamentului tinerilor:
    • Vulnerabilitate și nevoie de protecție: Tinerii au fost adesea percepuți ca fiind deosebit de vulnerabili în urma Marii Foamete, fiind afectați de sărăcie, lipsa de educație și de oportunități. Această percepție a dus la o abordare paternalistă a activităților pentru tineret, care se concentrau adesea pe protejarea și îndrumarea tinerilor, mai degrabă decât pe încurajarea autonomiei și a participării lor active.
    • Emigrație ca soluție: Emigratia a fost adesea văzută ca o soluție la problemele cu care se confruntau tinerii în Irlanda post-foamete. Mulți tineri au fost încurajați să plece în căutarea unor oportunități mai bune în străinătate, ceea ce a contribuit la o pierdere semnificativă de capital uman și la o întrerupere a continuității generaționale.

Așadar, Marea Foamete a avut un impact profund și de lungă durată asupra societății irlandeze, inclusiv asupra modului în care au fost percepuți și tratați tinerii. Această experiență traumatică a generat o neîncredere în autorități, o dorință de autosuficiență și o întoarcere către valorile tradiționale. Aceste tendințe s-au reflectat și în dezvoltarea activităților pentru tineret, care au fost adesea marcate de o abordare paternalistă și de o concentrare pe protejarea și îndrumarea tinerilor. Înțelegerea acestui context istoric este esențială pentru a înțelege evoluția ulterioară a activităților pentru tineret în Irlanda și pentru a le adapta la nevoile și aspirațiile tinerilor din prezent.

Războiul Civil:

Războiul Civil Irlandez, care a avut loc în anii 1920, a reprezentat o perioadă de mari frământări și diviziuni în societatea irlandeză. Acest conflict a avut un impact profund asupra tuturor aspectelor vieții sociale, inclusiv asupra modului în care au fost percepute și organizate activitățile pentru tineret.

  • Adâncirea diviziunilor sociale și politice: Războiul Civil a adâncit diviziunile preexistente în societatea irlandeză, creând un climat de instabilitate și incertitudine. Țara a fost împărțită în două tabere opuse, fiecare cu propriile sale viziuni și aspirații pentru viitorul Irlandei. Această polarizare politică s-a reflectat și în domeniul activităților pentru tineret, care au devenit adesea un teren de luptă ideologică.
  • Instrumentalizarea activităților pentru tineret: În acest context tensionat, activitățile pentru tineret au fost adesea folosite ca un instrument de promovare a anumitor ideologii și valori. Diferite grupuri și organizații politice au încercat să își atragă tinerii de partea lor, folosind activitățile pentru tineret ca un mijloc de îndoctrinare și mobilizare. Această instrumentalizare a activităților pentru tineret a avut un impact negativ asupra dezvoltării acestui domeniu, deoarece a accentuat diviziunile și a subminat potențialul său de a promova unitatea și înțelegerea între tineri.
  • Polarizarea politică și impactul asupra tinerilor: Polarizarea politică a societății irlandeze a avut un impact profund asupra tinerilor, care au fost adesea prinși în mijlocul conflictului. Mulți tineri au fost expuși la mesaje politice contradictorii și au fost presați să aleagă o tabără sau alta. Această situație a creat confuzie și anxietate în rândul tinerilor și a îngreunat dezvoltarea unei identități civice sănătoase și a unui sentiment de apartenență la comunitate.

Așadar, Războiul Civil Irlandez a avut un impact semnificativ asupra activităților pentru tineret, transformându-le adesea într-un instrument de promovare a ideologiilor și valorilor politice. Această instrumentalizare a avut consecințe negative asupra dezvoltării acestui domeniu și a contribuit la polarizarea și divizarea tinerilor. Înțelegerea acestui context istoric este esențială pentru a înțelege provocările cu care s-au confruntat activitățile pentru tineret în Irlanda și pentru a aprecia eforturile ulterioare de a construi un sector mai independent și mai centrat pe nevoile reale ale tinerilor.

Creșterea economică din anii 1960:

În articolul său, Maurice Devlin evidențiază faptul că creșterea economică rapidă din anii 1960 a reprezentat un punct de cotitură în istoria Irlandei, aducând cu sine schimbări semnificative în toate aspectele societății, inclusiv în domeniul activităților pentru tineret.

  • Transformări socio-economice:
    • Creșterea nivelului de trai: Boom-ul economic din anii '60 a dus la o creștere semnificativă a nivelului de trai în Irlanda. Oamenii aveau acces la mai multe resurse și oportunități, ceea ce a dus la o îmbunătățire a calității vieții și la o schimbare a așteptărilor și aspirațiilor.
    • Deschiderea către influențe externe: Irlanda a început să se integreze mai mult în economia și cultura europeană, ceea ce a dus la o expunere mai mare la idei și practici noi. Tinerii, în special, au fost influențați de aceste schimbări, adoptând noi stiluri de viață și noi moduri de gândire.
  • Impactul asupra activităților pentru tineret: Aceste transformări socio-economice au avut un impact direct asupra activităților pentru tineret din Irlanda.
    • Diversificarea și modernizarea: Activitățile pentru tineret au început să se diversifice și să se modernizeze, reflectând noile aspirații și așteptări ale tinerilor. Au apărut noi forme de activități și programe, care răspundeau intereselor și nevoilor unei generații mai educate și mai conectate la lumea exterioară.
    • Noi oportunități: Creșterea economică a creat noi oportunități pentru tineri, atât în ceea ce privește educația, cât și în ceea ce privește ocuparea forței de muncă. Aceasta a dus la o schimbare a percepției asupra rolului tinerilor în societate și a așteptărilor legate de contribuția lor la dezvoltarea țării.
    • Profesionalizarea sectorului: Odată cu creșterea importanței activităților pentru tineret, a apărut și o tendință de profesionalizare a acestui domeniu. Au fost create noi locuri de muncă pentru lucrătorii de tineret, iar formarea și dezvoltarea profesională în acest domeniu au devenit tot mai importante.
  • Reflectarea noilor aspirații și așteptări ale tinerilor: Activitățile pentru tineret au început să reflecte noile aspirații și așteptări ale tinerilor, care erau mai educați, mai informați și mai conectați la lumea exterioară decât generațiile anterioare. Tinerii căutau activități care să le ofere oportunități de dezvoltare personală, de exprimare creativă și de implicare activă în comunitate.

Așadar, creșterea economică din anii 1960 a avut un impact transformator asupra societății irlandeze și, implicit, asupra activităților pentru tineret. Această perioadă a marcat o modernizare și o diversificare a acestui domeniu, reflectând noile aspirații și așteptări ale tinerilor și deschizând calea către o abordare mai profesională și mai centrată pe tineri a activităților pentru tineret.

Concluzie:

Maurice Devlin accentuează importanța fundamentală a contextului istoric în înțelegerea și evaluarea corectă a modului în care activitățile pentru tineret s-au dezvoltat în Irlanda. El subliniază că aceste activități nu pot fi privite izolat, ci trebuie înțelese în strânsă legătură cu evenimentele și transformările sociale majore care au marcat istoria țării.

  • Contextul istoric ca factor modelator: Devlin argumentează că evenimente precum Marea Foamete, Războiul Civil și creșterea economică din anii 1960 au avut un impact profund și de durată asupra societății irlandeze, inclusiv asupra modului în care au fost percepuți și tratați tinerii. Aceste evenimente au influențat atât politicile și practicile din domeniul tineretului, cât și așteptările și aspirațiile tinerilor înșiși.
    • Marea Foamete a generat o neîncredere profundă în autorități și o dorință de autosuficiență, ceea ce s-a reflectat în dezvoltarea unor activități pentru tineret axate pe abilități practice și pregătire pentru viața adultă.
    • Războiul Civil a adâncit diviziunile sociale și politice, ducând la instrumentalizarea activităților pentru tineret în scopuri ideologice și politice.
    • Creșterea economică din anii 1960 a adus schimbări semnificative în societate, determinând o diversificare și modernizare a activităților pentru tineret, care au început să reflecte noile aspirații și așteptări ale tinerilor.
  • Necesitatea unei analize istorice atente: Devlin subliniază că o analiză istorică atentă este esențială pentru a înțelege pe deplin provocările și oportunitățile actuale cu care se confruntă activitățile pentru tineret în Irlanda. Prin examinarea modului în care aceste activități au evoluat în contextul evenimentelor și schimbărilor sociale majore, putem identifica lecții valoroase și putem dezvolta strategii mai eficiente pentru viitor.
  • Dezvoltarea de strategii eficiente pentru viitor: O înțelegere profundă a istoriei activităților pentru tineret poate ghida dezvoltarea de politici și practici care să răspundă în mod adecvat nevoilor și aspirațiilor tinerilor din prezent. Aceasta implică recunoașterea și valorificarea experiențelor trecute, dar și adaptarea la noile realități și provocări.

Așadar, Devlin subliniază importanța vitală a unei perspective istorice în înțelegerea și dezvoltarea activităților pentru tineret în Irlanda. Prin analizarea atentă a modului în care evenimentele și schimbările sociale majore au modelat acest domeniu, putem dezvolta strategii mai eficiente și mai relevante pentru a sprijini tinerii și a le oferi oportunitățile de care au nevoie pentru a-și atinge potențialul maxim.

EVOLUȚIA ACTIVITĂȚILOR PENTRU TINERET

În articolul său, Maurice Devlin urmărește cu atenție evoluția activităților pentru tineret în Irlanda, subliniind contribuția semnificativă a diverselor organizații și inițiative în modelarea acestui domeniu. El evidențiază rolul jucat de cluburile de tineret, organizațiile confesionale și programele guvernamentale, subliniind, de asemenea, importanța educației informale și a participării active a tinerilor în dezvoltarea și succesul acestor activități.

Rolul organizațiilor și inițiativelor:

a) Cluburile de tineret:

În articolul său, Maurice Devlin evidențiază rolul fundamental pe care cluburile de tineret l-au avut în dezvoltarea și consolidarea activităților pentru tineret în Irlanda. Aceste cluburi au reprezentat o piatră de temelie în acest proces, oferind tinerilor un spațiu sigur, structurat și incluziv, în care aceștia puteau să se întâlnească, să socializeze și să își dezvolte abilitățile și interesele într-un mod informal și plăcut.

  • Un spațiu sigur și structurat: Cluburile de tineret au oferit tinerilor un mediu sigur și structurat, în care aceștia se puteau simți confortabil și în largul lor. Aceste cluburi erau adesea supravegheate de adulți responsabili și ofereau un cadru organizat pentru desfășurarea activităților, asigurând astfel siguranța și bunăstarea tinerilor participanți.
  • Oportunități de socializare: Unul dintre principalele beneficii ale cluburilor de tineret a fost acela de a oferi tinerilor oportunități de socializare și de interacțiune cu alți tineri cu interese similare. Aceasta a contribuit la dezvoltarea abilităților sociale și de comunicare, precum și la crearea de prietenii și relații de durată.
  • Dezvoltarea abilităților și intereselor: Cluburile de tineret au promovat o gamă largă de activități, de la sport și recreere, la artă, muzică, teatru și alte forme de exprimare culturală. Această diversitate de activități a permis tinerilor să își exploreze și să își dezvolte o varietate de abilități și interese, contribuind la dezvoltarea lor holistică.
  • Dezvoltarea holistică a tinerilor: Prin intermediul activităților și experiențelor oferite, cluburile de tineret au contribuit la dezvoltarea holistică a tinerilor, abordând nu doar aspectele cognitive și fizice, ci și cele emoționale, sociale și spirituale. Tinerii au avut oportunitatea de a-și dezvolta încrederea în sine, stima de sine, abilitățile de leadership și spiritul de echipă, precum și de a-și forma valori și atitudini pozitive.

Așadar, cluburile de tineret au jucat un rol esențial în dezvoltarea activităților pentru tineret în Irlanda, oferind tinerilor un spațiu sigur și structurat în care să se întâlnească, să socializeze și să își dezvolte abilitățile și interesele. Prin promovarea unei game largi de activități și prin încurajarea participării active a tinerilor, aceste cluburi au contribuit la dezvoltarea lor holistică și la formarea unei generații de tineri activi, implicați și responsabili.

b) Organizațiile confesionale:

În articolul său, Maurice Devlin evidențiază rolul important jucat de organizațiile confesionale în dezvoltarea activităților pentru tineret din Irlanda. Aceste organizații, adesea afiliate la diferite biserici și confesiuni religioase, au oferit tinerilor o gamă largă de oportunități de implicare și dezvoltare, contribuind la formarea lor morală și spirituală, precum și la integrarea lor în comunitate.

  • Rolul organizațiilor confesionale:
    • Furnizarea de activități pentru tineret: Organizațiile confesionale au fost un actor important în furnizarea de activități pentru tineret în Irlanda, alături de cluburile de tineret și de programele guvernamentale. Aceste organizații au oferit o varietate de activități și programe, de la grupuri de studiu biblic și întâlniri de rugăciune, la tabere, excursii și activități sociale.
    • Implicare spirituală și dezvoltare morală: Unul dintre principalele obiective ale organizațiilor confesionale a fost acela de a oferi tinerilor oportunități de implicare spirituală și de dezvoltare morală. Prin intermediul activităților lor, aceste organizații au promovat valorile și principiile religioase, încurajând tinerii să își dezvolte o relație personală cu divinitatea și să își trăiască viața în conformitate cu aceste valori.
    • Participare la activități sociale și comunitare: Organizațiile confesionale au jucat, de asemenea, un rol important în integrarea tinerilor în comunitate și în încurajarea participării lor la activități sociale și de voluntariat. Aceste organizații au oferit tinerilor oportunități de a-și dezvolta abilitățile de leadership, de a-și pune în practică valorile și de a contribui la bunăstarea comunității lor.
  • Impactul organizațiilor confesionale: Organizațiile confesionale au avut un impact semnificativ asupra dezvoltării tinerilor și a societății irlandeze în ansamblu. Ele au contribuit la formarea caracterului și a valorilor tinerilor, promovând principii precum onestitatea, compasiunea, responsabilitatea și respectul față de ceilalți. De asemenea, au încurajat implicarea activă a tinerilor în comunitate și au contribuit la construirea unui sentiment de apartenență și solidaritate.
  • Diversitatea organizațiilor confesionale: Este important de menționat că organizațiile confesionale din Irlanda au fost diverse și au reflectat pluralitatea credințelor și confesiunilor religioase din țară. Pe lângă organizațiile catolice, care au fost cele mai numeroase și influente, au existat și organizații protestante, evreiești și de alte confesiuni. Această diversitate a îmbogățit peisajul activităților pentru tineret și a oferit tinerilor o gamă largă de opțiuni în funcție de propriile lor credințe și valori.

Așadar, organizațiile confesionale au jucat un rol important în dezvoltarea activităților pentru tineret în Irlanda, oferind tinerilor oportunități de implicare spirituală, de dezvoltare morală și de participare la viața comunității. Aceste organizații au contribuit la formarea caracterului și a valorilor tinerilor și au promovat un sentiment de apartenență și solidaritate. Deși influența lor a scăzut în ultimele decenii, organizațiile confesionale continuă să joace un rol important în viața multor tineri din Irlanda.

c) Programele guvernamentale:

În articolul său, Maurice Devlin evidențiază faptul că statul irlandez a jucat un rol semnificativ în dezvoltarea activităților pentru tineret prin intermediul programelor și inițiativelor guvernamentale. Aceste intervenții au fost concepute pentru a aborda o gamă largă de nevoi și provocări cu care se confruntă tinerii, reflectând o preocupare crescândă a statului pentru bunăstarea și dezvoltarea acestei categorii de vârstă.

  • Obiectivele programelor guvernamentale: Devlin subliniază că programele guvernamentale au vizat o varietate de obiective, printre care:
    • Combaterea șomajului în rândul tinerilor: Șomajul în rândul tinerilor a fost o problemă persistentă în Irlanda, în special în perioadele de criză economică. Programele guvernamentale au încercat să abordeze această problemă prin oferirea de oportunități de formare profesională, stagii de practică și alte măsuri de sprijin pentru a ajuta tinerii să își găsească un loc de muncă și să își dezvolte cariera.
    • Prevenirea delincvenței juvenile: O altă preocupare importantă a fost prevenirea delincvenței juvenile și a comportamentelor antisociale în rândul tinerilor. Programele guvernamentale au încercat să abordeze această problemă prin oferirea de activități alternative și constructive pentru tineri, precum și prin programe de consiliere și sprijin pentru tinerii aflați în dificultate.
    • Promovarea participării civice și a cetățeniei active: Statul irlandez a recunoscut, de asemenea, importanța implicării tinerilor în viața comunității și în procesul decizional. Programele guvernamentale au încurajat participarea civică și au promovat valorile democratice și cetățenia activă, oferind tinerilor oportunități de a-și exprima opiniile și de a se implica în proiecte și inițiative comunitare.
  • Implementarea și impactul programelor guvernamentale: Programele guvernamentale au fost implementate prin intermediul unei varietăți de mecanisme, inclusiv finanțarea directă a organizațiilor de tineret, crearea de structuri și instituții specializate pentru tineret și colaborarea cu alte sectoare, cum ar fi educația și sănătatea. Aceste programe au avut un impact semnificativ asupra vieții multor tineri din Irlanda, oferindu-le oportunități de dezvoltare personală, de învățare și de implicare în comunitate.
  • Evoluția intervenției guvernamentale: Devlin observă că intervenția guvernamentală în domeniul activităților pentru tineret a evoluat de-a lungul timpului, reflectând schimbările sociale și politice din Irlanda. În primele decenii ale secolului XX, statul a jucat un rol limitat în acest domeniu, lăsând inițiativa în seama organizațiilor confesionale și a altor actori din societatea civilă. Cu toate acestea, începând cu anii 1960, statul a început să își asume un rol mai activ, dezvoltând și implementând propriile programe și politici pentru tineret.

Așadar, programele guvernamentale au jucat un rol important în dezvoltarea activităților pentru tineret în Irlanda, completând și susținând eforturile organizațiilor confesionale și ale cluburilor de tineret. Aceste programe au vizat o gamă largă de obiective, de la combaterea șomajului și prevenirea delincvenței juvenile, la promovarea participării civice și a cetățeniei active. Prin intervenția sa, statul irlandez a demonstrat o preocupare crescândă pentru bunăstarea și dezvoltarea tinerilor, recunoscând rolul crucial pe care aceștia îl joacă în construirea unui viitor mai bun pentru țară.

Importanța educației informale și a participării tinerilor:

Pe lângă rolul jucat de organizații și inițiative, Devlin subliniază importanța educației informale și a participării tinerilor în dezvoltarea activităților pentru tineret.

a) Educația informală:

În articolul său, Maurice Devlin subliniază importanța educației informale ca o componentă esențială a activităților pentru tineret în Irlanda. El definește educația informală ca fiind procesul de învățare care are loc în afara sistemului de învățământ formal, prin intermediul experiențelor și activităților non-formale și informale.

  • Ce este educația informală?
    • Învățare în afara școlii: Educația informală se desfășoară în contexte diverse, cum ar fi cluburile de tineret, organizațiile comunitare, grupurile de voluntariat sau chiar în timpul liber al tinerilor.
    • Experiențe și activități non-formale și informale: Aceasta include o gamă largă de activități, de la ateliere și training-uri, la proiecte comunitare, excursii, tabere și activități recreative. Învățarea se produce prin experiență directă, interacțiune socială și reflecție personală.
    • Dezvoltare holistică: Educația informală nu se limitează la acumularea de cunoștințe teoretice, ci vizează dezvoltarea holistică a tinerilor, inclusiv a abilităților practice, a competențelor sociale și emoționale, a valorilor și atitudinilor.
  • Importanța educației informale pentru dezvoltarea tinerilor: Devlin susține că educația informală este esențială pentru dezvoltarea tinerilor, deoarece le oferă oportunități unice de învățare și creștere personală, complementare celor oferite de sistemul de învățământ formal.
    • Dezvoltarea abilităților și competențelor practice: Educația informală permite tinerilor să își dezvolte abilități și competențe practice, cum ar fi leadershipul, munca în echipă, comunicarea, rezolvarea problemelor și gândirea critică. Aceste abilități sunt esențiale pentru succesul lor în viață și în carieră, dar adesea nu sunt suficient abordate în cadrul educației formale.
    • Explorarea intereselor: Educația informală oferă tinerilor libertatea de a-și explora propriile interese și pasiuni, într-un mediu relaxat și non-competitiv. Aceasta le permite să își descopere talentele și să își dezvolte creativitatea, contribuind la creșterea stimei de sine și a încrederii în propriile forțe.
    • Construirea încrederii în sine: Prin participarea la activități și experiențe provocatoare și prin depășirea obstacolelor, tinerii își dezvoltă încrederea în sine și în capacitatea lor de a reuși. Educația informală le oferă oportunități de a-și testa limitele, de a-și asuma riscuri și de a învăța din propriile greșeli, într-un mediu sigur și susținător.

Așadar, Devlin evidențiază rolul crucial al educației informale în dezvoltarea tinerilor din Irlanda. Prin intermediul experiențelor și activităților non-formale și informale, tinerii au oportunitatea de a-și dezvolta abilități și competențe practice, de a-și explora interesele și de a-și construi încrederea în sine. Educația informală completează și îmbogățește educația formală, contribuind la formarea unor tineri bine pregătiți pentru viață și pentru a-și aduce contribuția la societate.

b) Participarea tinerilor:

În articolul său, Maurice Devlin pune un accent deosebit pe importanța participării active a tinerilor în toate aspectele activităților pentru tineret, de la planificare și implementare până la evaluare și monitorizare. El consideră că această participare este esențială pentru a asigura relevanța, eficiența și succesul acestor activități, precum și pentru a răspunde în mod autentic nevoilor și aspirațiilor tinerilor.

  • Participarea activă a tinerilor - o necesitate, nu un lux: Devlin nu vede participarea tinerilor ca pe un simplu adaos sau un element opțional în cadrul activităților pentru tineret, ci ca pe o componentă fundamentală și indispensabilă a acestora. El susține că tinerii nu ar trebui să fie doar beneficiari pasivi ai serviciilor și programelor oferite, ci ar trebui să fie implicați activ în toate etapele procesului, de la identificarea nevoilor și priorităților, până la proiectarea, implementarea și evaluarea activităților.
  • Asigurarea relevanței și eficienței: Participarea activă a tinerilor este văzută ca fiind esențială pentru a asigura că activitățile pentru tineret sunt relevante și eficiente. Prin implicarea directă în procesul decizional, tinerii pot contribui cu idei și perspective unice, asigurându-se că activitățile răspund nevoilor și intereselor lor reale. De asemenea, participarea tinerilor poate crește gradul de responsabilitate și de angajament al acestora față de activitățile în care sunt implicați, ceea ce poate duce la rezultate mai bune și la un impact mai durabil.
  • Răspunderea la nevoile și aspirațiile reale ale tinerilor: Devlin subliniază că tinerii sunt experți în propriile lor vieți și că au o înțelegere profundă a provocărilor și oportunităților cu care se confruntă. Prin urmare, implicarea lor activă în activitățile pentru tineret este esențială pentru a asigura că aceste activități răspund nevoilor și aspirațiilor lor reale, și nu doar așteptărilor adulților sau ale factorilor de decizie politică.
  • Modalități de implicare a tinerilor: Participarea tinerilor poate lua multe forme, de la consultare și feedback, la implicarea directă în planificare, implementare și evaluare. De asemenea, tinerii pot fi încurajați să își asume roluri de leadership în cadrul organizațiilor de tineret și să devină ei înșiși agenți ai schimbării în comunitățile lor.

Așadar, Devlin pledează pentru o abordare participativă și centrată pe tineri în domeniul activităților pentru tineret. El consideră că implicarea activă a tinerilor este esențială pentru a asigura relevanța, eficiența și succesul acestor activități, precum și pentru a promova dezvoltarea personală, socială și civică a tinerilor. Prin încurajarea participării tinerilor, putem construi un viitor mai bun pentru ei și pentru societate în ansamblu.

CONCLUZIE

În încheierea articolului său, Maurice Devlin își îndreaptă atenția către prezent și viitor, analizând provocările și oportunitățile cu care se confruntă activitățile pentru tineret în Irlanda contemporană. El subliniază importanța unor aspecte fundamentale pentru asigurarea succesului și sustenabilității acestui domeniu:

  • Necesitatea unei definiții clare: Devlin evidențiază faptul că, în ciuda evoluției semnificative a activităților pentru tineret în Irlanda, există încă o lipsă de claritate în ceea ce privește definirea acestui concept. Această lipsă de claritate poate duce la confuzie și ambiguitate, atât în rândul practicienilor, cât și al factorilor de decizie politică, ceea ce poate afecta coerența și eficiența politicilor și programelor pentru tineret. Prin urmare, Devlin pledează pentru elaborarea unei definiții clare și cuprinzătoare a activităților pentru tineret, care să reflecte diversitatea practicilor și abordărilor existente, dar și să ofere un cadru conceptual solid pentru dezvoltarea viitoare a acestui domeniu. O astfel de definiție ar putea contribui la o mai bună înțelegere a rolului și a valorii activităților pentru tineret, facilitând comunicarea și colaborarea între diferitele părți interesate.
  • Importanța unei finanțări adecvate: O altă provocare majoră identificată de Devlin este asigurarea unei finanțări adecvate și sustenabile pentru activitățile pentru tineret. El subliniază că, deși există o recunoaștere crescândă a importanței acestor activități, resursele financiare alocate sunt adesea insuficiente pentru a acoperi nevoile reale ale tinerilor și ale comunităților. Devlin argumentează că o finanțare adecvată este esențială pentru a asigura calitatea și sustenabilitatea activităților pentru tineret, precum și pentru a permite dezvoltarea de programe și servicii inovatoare și eficiente. El încurajează factorii de decizie politică să investească în acest domeniu, recunoscând beneficiile pe termen lung pe care le poate aduce pentru tineri și pentru societate în ansamblu.
  • Abordarea bazată pe dovezi și pe nevoile tinerilor: În final, Devlin subliniază importanța adoptării unei abordări bazate pe dovezi și pe nevoile tinerilor în dezvoltarea și implementarea politicilor și programelor pentru tineret. Aceasta implică o evaluare riguroasă a impactului activităților pentru tineret, precum și o consultare constantă cu tinerii pentru a înțelege nevoile și aspirațiile lor. Devlin argumentează că o astfel de abordare poate asigura că politicile și programele pentru tineret sunt relevante, eficiente și adaptate la realitățile și provocările cu care se confruntă tinerii în prezent. De asemenea, poate contribui la creșterea încrederii publicului și a factorilor de decizie politică în valoarea și impactul activităților pentru tineret.

Așadar, Devlin încheie articolul său printr-o reflecție asupra provocărilor și oportunităților actuale pentru activitățile pentru tineret în Irlanda. El subliniază necesitatea unei definiții clare, a unei finanțări adecvate și a unei abordări bazate pe dovezi și pe nevoile tinerilor pentru a asigura succesul și sustenabilitatea acestui domeniu vital. Prin abordarea acestor provocări și prin valorificarea oportunităților existente, Irlanda poate continua să dezvolte și să îmbunătățească activitățile pentru tineret, contribuind astfel la dezvoltarea unei generații de tineri activi, implicați și responsabili.


[1] DEVLIN, Maurice, Youth work in Ireland – Some historical reflections - The history of youth work in Europe. Relevance for youth policy today Volume 2, Edited by Filip Coussée, Griet Verschelden, Tineke Van de Walle, Marta Mędlińska and Howard Williamson, Council of Europe and the European Commission, September 2010, ISBN 978-92-871-6824-5, p. 93-105.