Articolul explorează importanța înțelegerii trecutului pentru a înțelege și îmbunătăți practica actuală a activităților pentru tineret. Jeffs subliniază că istoria oferă o perspectivă valoroasă asupra modului în care s-au dezvoltat practicile actuale și poate servi drept ghid pentru acțiunile viitoare. El recunoaște, totuși, că trecutul nu trebuie imitat orbește, ci trebuie abordat cu atenție și respect pentru contextul său specific.
IMPORTANȚA ÎNȚELEGERII TRECUTULUI
În articolul său, Filip Coussée subliniază că activitățile pentru tineret sunt, în esență, o practică socială, strâns legată de contextul social, cultural și politic mai larg în care se desfășoară. Această perspectivă recunoaște că activitățile pentru tineret nu există în vid, ci sunt modelate și influențate de forțele și structurile societății în care operează.
Autorul evidențiază două caracteristici societale care sunt deosebit de importante în înțelegerea rolului și funcției activităților pentru tineret într-o anumită societate:
- Construcția socială a tinerilor: Aceasta se referă la modul în care societatea definește și înțelege conceptul de "tineret". Cum sunt percepuți tinerii în societate? Care sunt așteptările și rolurile lor? Cum se integrează ei în structurile și instituțiile societății adulte? Răspunsurile la aceste întrebări pot varia considerabil în funcție de contextul cultural și istoric, influențând astfel natura și scopul activităților pentru tineret.
- Tipul de regim de bunăstare al unei societăți: Aceasta se referă la modul în care o societate își organizează sistemul de protecție socială și de furnizare a serviciilor sociale. Regimurile de bunăstare pot varia de la modele social-democrate, în care statul joacă un rol activ în furnizarea de servicii sociale, la modele liberale, în care piața și sectorul privat joacă un rol mai important. Tipul de regim de bunăstare poate influența semnificativ modul în care sunt finanțate și organizate activitățile pentru tineret, precum și obiectivele și prioritățile acestora.
Coussée susține că aceste două caracteristici societale - construcția socială a tinerilor și tipul de regim de bunăstare - interacționează și se influențează reciproc, modelând în cele din urmă forma și funcția activităților pentru tineret într-o societate dată. Prin urmare, pentru a înțelege pe deplin rolul și impactul activităților pentru tineret, este esențial să luăm în considerare aceste caracteristici societale și modul în care acestea se manifestă în contexte specifice.
ISTORIA APLICATĂ
În contextul articolului, Jeffs folosește termenul de "istorie aplicată" pentru a descrie o abordare specifică a studierii istoriei activităților pentru tineret. Această abordare se concentrează pe extragerea de lecții și învățăminte din trecutcare pot fi aplicate în mod direct la dezvoltarea și îmbunătățirea politicilor și practicilor actuale din domeniul tineretului.
Cu alte cuvinte, "istoria aplicată" nu se limitează doar la o înțelegere descriptivă a evenimentelor și evoluțiilor trecute, ci încearcă să identifice în mod activ modele, strategii și abordări care s-au dovedit eficiente sau ineficiente în trecut și să analizeze relevanța acestora pentru contextul actual.
Această abordare reflectă o credință în valoarea practică a istoriei, sugerând că trecutul poate servi drept un ghid valoros pentru acțiunile prezente și viitoare. Prin examinarea critică a experiențelor anterioare, putem evita repetarea greșelilor din trecut și putem construi pe succesele anterioare pentru a dezvolta politici și practici mai eficiente și mai relevante pentru tineri.
Jeffs observă că această abordare a "istoriei aplicate" este evidentă în multe dintre lucrările recente despre originile activităților pentru tineret, care încearcă să tragă învățăminte pentru prezent prin examinarea formelor anterioare de intervenție. Această tendință reflectă o recunoaștere tot mai mare a importanței înțelegerii istorice în domeniul activităților pentru tineret și a potențialului său de a informa și îmbunătăți practicile și politicile actuale.
LACUNE ÎN CUNOȘTINȚELE ISTORICE
În articolul său, Tony Jeffs atrage atenția asupra faptului că, în ciuda creșterii numărului de materiale dedicate istoriei activităților pentru tineret, există încă lacune semnificative în înțelegerea noastră asupra acestui domeniu. El identifică două lacune majore:
- Lipsa materialelor privind experiența de a fi „subiectul” activităților pentru tineret: Jeffs observă că majoritatea materialelor istorice se concentrează asupra politicilor și agențiilor care oferă activități pentru tineret, acordând prea puțină atenție experiențelor și perspectivelor tinerilor înșiși. El subliniază importanța înțelegerii modului în care tinerii au perceput și au fost afectați de aceste activități de-a lungul timpului. Această lipsă de informații lasă un gol semnificativ în înțelegerea noastră asupra impactului real al activităților pentru tineret și asupra modului în care acestea au contribuit la dezvoltarea tinerilor.
- Lipsa studiilor longitudinale privind evoluția anumitor forme de practică: Jeffs observă, de asemenea, că există o lipsă de studii longitudinale care să urmărească evoluția anumitor forme de activități pentru tineret pe o perioadă mai lungă de timp. El menționează în mod specific munca în detașare ca un exemplu de practică a cărei istorie și dezvoltare nu au fost încă explorate în mod adecvat. Această lipsă de cercetare longitudinală limitează capacitatea noastră de a înțelege modul în care diferitele forme de activități pentru tineret s-au adaptat și au răspuns la schimbările sociale și politice de-a lungul timpului.
Aceste lacune în cunoștințele istorice evidențiază necesitatea unor cercetări suplimentare în domeniul istoriei activităților pentru tineret. Jeffs încurajează o abordare mai cuprinzătoare care să ia în considerare nu doar politicile și organizațiile, ci și experiențele și perspectivele tinerilor înșiși, precum și evoluția pe termen lung a diferitelor forme de practică. O astfel de abordare ar putea contribui la o înțelegere mai profundă a impactului activităților pentru tineret și ar putea oferi informații valoroase pentru dezvoltarea și îmbunătățirea practicilor și politicilor actuale.
ABORDAREA TRECUTULUI CU PRECAUȚIE
În cadrul articolului, Tony Jeffs atrage atenția asupra faptului că, deși studierea istoriei activităților pentru tineret este esențială, trebuie să fim precauți în a trage concluzii și a aplica direct lecțiile trecutului în contextul prezent. El subliniază că trecutul este un context diferit, iar oamenii și societatea de atunci nu erau identice cu cele de astăzi.
Jeffs avertizează împotriva unei abordări simpliste și naive a istoriei, care ar presupune că putem copia pur și simplu modele și strategii din trecut fără a lua în considerare diferențele de context. El subliniază că lumea în care trăiau pionierii activităților pentru tineret era diferită de a noastră, cu provocări și oportunități diferite. Prin urmare, este esențial să abordăm trecutul cu atenție și respect pentru contextul său specific.
Această precauție nu înseamnă că istoria nu este relevantă pentru prezent. Dimpotrivă, Jeffs susține că studierea istoriei ne poate oferi o înțelegere mai profundă a modului în care s-au dezvoltat practicile actuale și ne poate ajuta să identificăm atât capcanele, cât și posibilitățile care ne așteaptă. Cu toate acestea, este crucial să fim conștienți de diferențele de context și să adaptăm lecțiile trecutului la realitățile prezentului.
În esență, Jeffs ne îndeamnă să adoptăm o abordare critică și reflexivă a istoriei, recunoscând atât continuitățile, cât și discontinuitățile în practica activităților pentru tineret. Trecutul poate fi o sursă valoroasă de inspirație și îndrumare, dar trebuie să îl abordăm cu discernământ și să ținem cont de contextul său specific pentru a putea aplica în mod eficient lecțiile sale în prezent.
CONCENTRAREA ASUPRA BIOGRAFIILOR, MEMORIEI COLECTIVE ȘI PRACTICILOR ALTERNATIVE
În cadrul articolului, Tony Jeffs propune ca istoricii și practicienii din domeniul activităților pentru tineret să își concentreze atenția asupra următoarelor trei aspecte cheie:
- Biografiile pionierilor: Jeffs susține că biografiile personalităților influente din domeniul activităților pentru tineret pot oferi perspective unice asupra modului în care acești indivizi au contribuit la dezvoltarea practicilor și politicilor actuale. Studiul acestor biografii poate dezvălui motivațiile, provocările și strategiile acestor pionieri, oferind inspirație și modele pentru practicienii contemporani.
- Memoria colectivă: Jeffs subliniază importanța colectării și conservării memoriei colective legate de diferite forme de practică în domeniul activităților pentru tineret. Aceasta implică documentarea experiențelor și perspectivelor atât ale lucrătorilor de tineret, cât și ale tinerilor înșiși, pentru a crea o înțelegere mai profundă și mai nuanțată a istoriei și impactului acestor activități.
- Practici alternative și radicale: Jeffs încurajează utilizarea materialului istoric pentru a stimula dezvoltarea unor practici alternative și radicale în domeniul activităților pentru tineret. Studiind istoria, putem descoperi abordări inovatoare și modele de succes din trecut care pot fi adaptate și aplicate în contextul actual pentru a aborda provocările contemporane și pentru a promova schimbarea socială.
Prin concentrarea asupra acestor trei aspecte, Jeffs sugerează că putem obține o înțelegere mai profundă și mai cuprinzătoare a istoriei activităților pentru tineret și că putem folosi această înțelegere pentru a dezvolta practici și politici mai eficiente și mai relevante pentru tineri. Această abordare subliniază importanța atât a dimensiunii individuale (biografiile pionierilor), cât și a celei colective (memoria colectivă) în construirea unei istorii complete și semnificative a activităților pentru tineret. În plus, încurajarea explorării practicilor alternative și radicale din trecut poate stimula inovația și creativitatea în abordarea provocărilor actuale cu care se confruntă tinerii și societatea în ansamblu.
RECUNOAȘTEREA AGENȚIEI INDIVIDUALE
În cadrul articolului, Tony Jeffs subliniază importanța recunoașterii și înțelegerii rolului agenției individuale în istoria activităților pentru tineret. El susține că, deși există o tendință de a ne concentra asupra structurilor și strategiilor organizaționale, este crucial să recunoaștem impactul pe care indivizii l-au avut în modelarea și dezvoltarea acestui domeniu.
Jeffs argumentează că biografiile pionierilor din domeniul activităților pentru tineret pot oferi o perspectivă valoroasă asupra modului în care acțiunile și ideile individuale au contribuit la schimbarea socială și la îmbunătățirea vieții tinerilor. Aceste biografii pot servi drept sursă de inspirație pentru practicienii și factorii de decizie politică din prezent, demonstrând că indivizii și grupurile mici pot avea un impact semnificativ.
Într-o epocă în care indivizii se pot simți copleșiți de forțele globale și de schimbările rapide, Jeffs subliniază importanța de a recunoaște puterea agenției individuale. Biografiile pionierilor din domeniul activităților pentru tineret pot servi ca exemple puternice ale modului în care indivizii au depășit obstacole și au luptat pentru idealurile lor, chiar și în fața opoziției și a adversității.
Prin urmare, Jeffs încurajează o reexaminare a rolului indivizilor în istoria activităților pentru tineret. El sugerează că o mai bună înțelegere a contribuțiilor individuale poate oferi o perspectivă mai nuanțată și mai inspiratoare asupra acestui domeniu, subliniind potențialul fiecăruia de a face o diferență în viața tinerilor și în societate.
REDISTRIBUIREA PUTERII
În secțiunea "Redistribuirea puterii", Jeffs lansează o provocare la adresa conceptului dominant al "politicii dictate de piață", care promovează ideea că forțele pieței libere sunt singurele care pot determina valoarea și direcția societății. El susține că această perspectivă limitează posibilitățile de schimbare socială și reduce rolul indivizilor și comunităților în modelarea propriului viitor.
Jeffs argumentează că istoria poate servi ca un instrument puternic pentru a contesta această ideologie dominantă. Prin studierea istoriei, putem vedea că societățile și practicile sociale nu sunt predeterminate sau inevitabile, ci sunt rezultatul unor alegeri și acțiuni deliberate ale indivizilor și comunităților de-a lungul timpului.
În special în contextul activităților pentru tineret, Jeffs subliniază că istoria ne poate aminti de momentele în care indivizii și grupurile mici au reușit să conteste status quo-ul și să creeze alternative la modelele dominante. Aceasta demonstrează că agenția individuală și acțiunea colectivă pot avea un impact semnificativ asupra modului în care sunt organizate societatea și activitățile pentru tineret.
Prin urmare, Jeffs încurajează o reexaminare a istoriei activităților pentru tineret, nu doar ca o înregistrare a evenimentelor trecute, ci ca o sursă de inspirație și de posibilități pentru viitor. El sugerează că, prin înțelegerea alegerilor și acțiunilor care au modelat trecutul, putem redescoperi și valorifica potențialul de schimbare și transformare în prezent.
În esență, Jeffs pledează pentru o abordare a activităților pentru tineret care să recunoască și să valorifice puterea indivizilor și comunităților de a modela propriul viitor, contestând ideologia dominantă a "politicii dictate de piață" și redescoperind alternativele și posibilitățile oferite de istorie.
În concluzie, articolul lui Jeffs este un apel la recunoașterea și valorificarea istoriei activităților pentru tineret. El susține că înțelegerea trecutului este esențială pentru a înțelege prezentul și a modela viitorul acestui domeniu. Jeffs încurajează o abordare critică și reflexivă a istoriei, care să recunoască atât continuitățile, cât și discontinuitățile practicii, și să valorifice lecțiile trecutului pentru a construi un viitor mai bun pentru activitățile pentru tineret.
[1] JEFFS, Tony, The relevance of history in youth work - The history of youth work in Europe. Relevance for youth policy today Volume 2, Edited by Filip Coussée, Griet Verschelden, Tineke Van de Walle, Marta Mędlińska and Howard Williamson, Council of Europe and the European Commission, September 2010, ISBN 978-92-871-6824-5, p. 15-25.