PUNCTE CHEIE ALE DISCURSULUI DE DESCHIDERE, de Ulrich Bunjes, 2010 (Rezumatul Articolului)

Home » Programul „RESURSE PENTRU EDUCAȚIE”  »  PUNCTE CHEIE ALE DISCURSULUI DE DESCHIDERE, de Ulrich Bunjes, 2010 (Rezumatul Articolului)

Discursul de deschidere al lui Ulrich Bunjes subliniază importanța crucială a reflecției istorice în modelarea viitorului activităților pentru tineret și a politicilor conexe. Bunjes, care se adresează audienței atât din perspectiva sa de reprezentant instituțional, cât și din cea de fost lucrător de tineret, argumentează că analiza istorică poate oferi perspective valoroase asupra provocărilor și oportunităților cu care ne vom confrunta în viitor.

El susține că prin examinarea atentă a trecutului, putem identifica atât greșelile și capcanele pe care trebuie să le evităm, cât și succesele și modelele de bune practici pe care le putem valorifica și adapta la contextul actual. Această înțelegere istorică ne poate ghida în dezvoltarea unor politici și practici mai eficiente și mai durabile, care să răspundă nevoilor reale ale tinerilor și să contribuie la construirea unei societăți mai echitabile și mai incluzive.

Bunjes evidențiază faptul că reflecția istorică nu este doar un exercițiu academic, ci un instrument practic și relevant pentru modelarea viitorului. Prin înțelegerea evoluției activităților pentru tineret și a contextului social în care acestea s-au desfășurat, putem anticipa și aborda mai bine provocările viitoare, precum și identifica oportunități de inovare și de dezvoltare a unor noi abordări.

În concluzie, Bunjes ne îndeamnă să privim în trecut pentru a construi un viitor mai bun pentru tineri și pentru societate în ansamblu. Reflecția istorică ne oferă o busolă valoroasă pentru a naviga în complexitatea prezentului și pentru a crea politici și practici care să răspundă nevoilor și aspirațiilor tinerilor într-o lume în continuă schimbare.

Ulrich Bunjes admite că politicile de tineret inițiale ale Consiliului Europei au avut o abordare predominant funcționalistă. Aceasta înseamnă că ele au fost elaborate ca răspuns la probleme și nevoi imediate ale tinerilor, fără a se baza pe o analiză istorică aprofundată a evoluției lucrului cu tinerii și a contextului social în care acesta se desfășura.

Cu toate acestea, Bunjes subliniază importanța crucială a reflecției istorice în domeniul politicilor de tineret. Înțelegerea evoluției istorice a lucrului cu tinerii ne permite să:

  • Identificăm capcanele: Analiza istorică ne ajută să recunoaștem greșelile și abordările ineficiente din trecut, evitând astfel repetarea lor în viitor. De exemplu, putem învăța din experiențele anterioare care au dus la excluderea anumitor grupuri de tineri sau la promovarea unor politici paternaliste și restrictive.
  • Descoperim posibilități: Reflecția istorică ne poate inspira și ne poate oferi modele de bune practici din trecut, care pot fi adaptate și aplicate în contextul actual. Putem identifica, de asemenea, tendințe și evoluții sociale care pot ghida dezvoltarea unor politici de tineret inovatoare și relevante.

Bunjes susține că o înțelegere profundă a istoriei lucrului cu tinerii este esențială pentru a construi politici și practici eficiente și durabile în prezent. Prin învățarea din trecut, putem evita greșelile anterioare și putem valorifica oportunitățile care se prezintă, asigurând astfel un viitor mai bun pentru tineri și pentru societate în ansamblu.

Bunjes subliniază, de asemenea, legătura profundă dintre istoria activității pentru tineret în Europa și istoria Europei în sine. El pune la îndoială dacă abordările tradiționale de lucru cu tinerii au rămas adecvate în urma schimbărilor profunde care au avut loc în Europa după căderea Zidului Berlinului.

În contextul "Agendei 2020", planul Consiliului Europei pentru viitorul activității și politicii pentru tineret, Bunjes identifică trei domenii cheie în care lecțiile din trecut pot oferi informații valoroase:

DIVERSITATEA CULTURALĂ: Cum a abordat activitatea pentru tineret situații similare de diversitate culturală în trecut, în special în contexte post-conflict?

Această întrebare are o relevanță deosebită în contextul actual al Europei, care se confruntă cu provocări legate de migrație, integrare și coexistență interculturală. Bunjes sugerează că există lecții valoroase de învățat din experiențele anterioare ale lucrului cu tinerii în contexte de diversitate culturală. Aceste lecții pot fi aplicate în prezent pentru a promova incluziunea și înțelegerea între tineri din medii culturale diferite.

Exemple de lecții potențiale din trecut:

  • Importanța dialogului și a întâlnirilor interculturale: Activitățile pentru tineret care facilitează dialogul și interacțiunea directă între tineri din diferite culturi pot contribui la depășirea stereotipurilor și prejudecăților, promovând înțelegerea reciprocă și respectul.
  • Rolul educației interculturale: Programele educaționale care promovează cunoașterea și aprecierea diversității culturale pot ajuta tinerii să dezvolte competențe interculturale esențiale pentru a trăi și a lucra într-o societate multiculturală.
  • Crearea de spații sigure și incluzive: Activitățile pentru tineret trebuie să ofere spații sigure și incluzive, în care toți tinerii se simt acceptați și valorizați, indiferent de originea lor culturală.
  • Implicarea tinerilor în procesul decizional: Este important să se asigure că tinerii din toate mediile culturale au o voce în procesul decizional și că opiniile și perspectivele lor sunt luate în considerare în dezvoltarea politicilor și programelor pentru tineret.

Aplicarea lecțiilor în prezent:

Prin analizarea experiențelor anterioare și prin adaptarea lecțiilor învățate la contextul actual, putem dezvolta strategii și abordări mai eficiente pentru a promova incluziunea și înțelegerea între tineri din medii culturale diferite. Activitățile pentru tineret pot juca un rol crucial în construirea unei societăți europene mai coezive și mai tolerante, în care diversitatea culturală este văzută ca o sursă de îmbogățire și nu ca o sursă de conflict.

Bunjes ne încurajează să privim în trecut pentru a găsi inspirație și îndrumare pentru a aborda provocările actuale legate de diversitatea culturală. Prin valorificarea experiențelor anterioare și prin aplicarea lecțiilor învățate, putem construi un viitor în care toți tinerii, indiferent de originea lor culturală, au oportunități egale de a-și dezvolta potențialul și de a contribui la societate.

POLITICILE PENTRU COPII ȘI TINERET: Cum a fost percepută relația dintre aceste două domenii de-a lungul timpului și care sunt rădăcinile istorice ale separării lor în unele contexte actuale?

Această întrebare încurajează o reflecție profundă asupra modului în care aceste două domenii pot fi mai bine integrate pentru a răspunde nevoilor tuturor tinerilor, indiferent de vârsta lor. Bunjes sugerează că o înțelegere a istoriei acestei relații poate oferi perspective valoroase pentru dezvoltarea unor politici mai eficiente și mai coerente.

Posibile cauze istorice ale separării:

  • Diferențe de vârstă și nevoi: În trecut, s-a pus adesea accentul pe diferențele de vârstă și nevoi între copii și tineri, ceea ce a dus la dezvoltarea unor politici și programe separate pentru fiecare grup.
  • Evoluția conceptului de "tineret": Conceptul de "tineret" a evoluat de-a lungul timpului, iar granițele dintre copilărie și tinerețe au devenit mai fluide. Aceasta poate crea confuzii și dificultăți în definirea și implementarea politicilor pentru aceste două grupuri.
  • Structuri instituționale și administrative: În unele contexte, separarea politicilor pentru copii și tineret poate fi rezultatul unor structuri instituționale și administrative rigide, care îngreunează colaborarea și coordonarea între diferitele departamente și agenții responsabile.

Integrarea politicilor pentru copii și tineret:

Bunjes sugerează că o mai bună integrare a politicilor pentru copii și tineret poate aduce beneficii semnificative pentru ambele grupuri. Aceasta poate implica:

  • Abordare bazată pe ciclul de viață: Dezvoltarea unor politici care să ia în considerare nevoile și provocările specifice fiecărei etape de dezvoltare, de la copilărie la adolescență și la maturitatea timpurie.
  • Colaborare și coordonare intersectorială: Îmbunătățirea comunicării și colaborării între diferitele sectoare implicate în dezvoltarea și implementarea politicilor pentru copii și tineret, precum educația, sănătatea, protecția socială și tineret.
  • Participarea tinerilor: Asigurarea participării active a tinerilor la procesul decizional și la elaborarea politicilor care îi afectează.

Printr-o mai bună integrare a politicilor pentru copii și tineret, putem crea un sistem mai coerent și mai eficient de sprijin pentru toți tinerii, indiferent de vârsta lor, și putem contribui la dezvoltarea lor armonioasă și la succesul lor în viață.

DIALOGUL INTERGENERAȚIONAL: Având în vedere că activitățile pentru tineret au fost adesea asociate cu emanciparea de generația mai în vârstă, ce modele de dialog intergeneraționale din trecut ar putea fi relevante astăzi?

Bunjes ne provoacă să reflectăm asupra modului în care putem depăși această dinamică și să construim un dialog intergenerațional autentic și productiv. El ne îndeamnă să căutăm în trecut modele de interacțiune între generații care ar putea fi relevante și astăzi, modele care să promoveze înțelegerea și colaborarea, recunoscând în același timp aspirațiile legitime ale tinerilor către autonomie și schimbare.

Exemple de modele de dialog intergeneraționale din trecut:

  • Mentoring și ucenicie: Aceste modele tradiționale de transmitere a cunoștințelor și abilităților de la o generație la alta pot fi adaptate și valorificate în contextul actual. Tinerii pot beneficia de experiența și înțelepciunea generațiilor mai în vârstă, în timp ce acestea din urmă pot fi inspirate de energia și creativitatea tinerilor.
  • Proiecte și inițiative comune: Implicarea tinerilor și a adulților în proiecte și inițiative comune, care abordează probleme de interes comun, poate facilita dialogul și colaborarea între generații.
  • Spații de întâlnire și schimb intergenerațional: Crearea de spații fizice sau virtuale în care tineri și adulți pot interacționa și schimba idei poate contribui la construirea unor relații de încredere și respect reciproc.

Importanța dialogului intergenerațional:

Promovarea dialogului intergenerațional este esențială pentru a construi o societate mai coezivă și mai echitabilă. Prin încurajarea comunicării și colaborării între generații, putem:

  • Valorifica experiența și înțelepciunea generațiilor mai în vârstă: Adulții pot oferi tinerilor îndrumare, sprijin și perspective valoroase, bazate pe experiența lor de viață.
  • Încuraja inovația și creativitatea tinerilor: Tinerii aduc energie, idei noi și o perspectivă proaspătă asupra problemelor și provocărilor societății.
  • Construi punți între generații: Dialogul intergenerațional poate contribui la depășirea stereotipurilor și prejudecăților, promovând înțelegerea și respectul reciproc.
  • Asigura transmiterea valorilor și tradițiilor: Prin interacțiunea cu adulții, tinerii pot învăța despre valorile și tradițiile culturale ale comunității lor, asigurând astfel continuitatea și coeziunea socială.

În concluzie, Bunjes ne îndeamnă să depășim paradigma conflictuală a relației dintre tineri și generațiile mai în vârstă și să căutăm modalități de a construi un dialog autentic și constructiv. Prin valorificarea experienței trecutului și prin adaptarea modelelor de interacțiune intergenerațională la contextul actual, putem crea o societate în care toate generațiile se simt ascultate, respectate și implicate.

Bunjes își încheie discursul reafirmând importanța atelierului și a inițiativelor similare pentru Consiliul Europei. El își exprimă recunoștința față de organizatori și își exprimă încrederea că rezultatele acestor eforturi vor contribui la o mai bună înțelegere a moștenirii istorice a activității pentru tineret și vor informa dezvoltarea viitoare a politicilor și practicilor în acest domeniu.


[1] BUNJES, Ulrich, Key points of the opening address - The history of youth work in Europe. Relevance for youth policy today Volume 2, Edited by Filip Coussée, Griet Verschelden, Tineke Van de Walle, Marta Mędlińska and Howard Williamson, Council of Europe and the European Commission, September 2010, ISBN 978-92-871-6824-5, p. 7-9.