ACTIVITATEA PENTRU TINERET ȘI ISTORIA SA UITATĂ: O PERSPECTIVĂ DIN FLANDRA, de Filip Coussée, 2009 (Rezumatul articolului)

Home » Programul „RESURSE PENTRU EDUCAȚIE”  »  ACTIVITATEA PENTRU TINERET ȘI ISTORIA SA UITATĂ: O PERSPECTIVĂ DIN FLANDRA, de Filip Coussée, 2009 (Rezumatul articolului)

Articolul analizează evoluția activităților pentru tineret în Flandra, evidențiind „paradoxul accesibilității” și subliniind necesitatea unei înțelegeri mai profunde și contextuale a acestui domeniu.

PARADOXUL ACCESIBILITĂȚII

În articolul „Youth work and its forgotten history: a view from Flanders”, Filip Coussée începe prin a evidenția un paradox fundamental în domeniul activităților pentru tineret. Acest paradox, denumit „paradoxul accesibilității”, constă în faptul că, deși există numeroase dovezi care atestă impactul pozitiv al activităților pentru tineret asupra participanților, tinerii care au cea mai mare nevoie de aceste activități sunt adesea cei care nu participă la ele.

Dovezi ale impactului pozitiv:

Filip Coussée prezintă o serie de dovezi care susțin impactul pozitiv al participării la activități structurate pentru tineret. Aceste dovezi provin din cercetări academice realizate în Flandra și în alte țări, precum Germania, Marea Britanie, SUA.

Beneficiile participării la activități structurate pentru tineret:

  • Îmbunătățirea rezultatelor academice: Studiile au arătat o corelație pozitivă între participarea la activități structurate pentru tineret și performanța școlară.
  • Dezvoltarea capitalului social și cultural: Participarea la astfel de activități poate contribui la dezvoltarea rețelelor sociale, a abilităților de comunicare și a cunoștințelor culturale ale tinerilor.
  • Îmbunătățirea sănătății mintale: Cercetările au evidențiat că participarea la activități structurate poate avea un efect benefic asupra sănătății mintale a tinerilor, reducând riscul de depresie și anxietate.
  • Promovarea simțului civic și a cetățeniei active: Prin implicarea în activități pentru tineret, tinerii își dezvoltă un sentiment de apartenență la comunitate și își însușesc valori și atitudini civice.
  • Facilitarea procesului de dobândire a independenței: Activitățile pentru tineret pot ajuta tinerii să-și dezvolte autonomia și să își asume responsabilități, menținând în același timp relații bune cu părinții.
  • Prevenirea comportamentelor de risc: Studiile au arătat că participarea la activități structurate poate reduce riscul de implicare a tinerilor în comportamente de risc, cum ar fi consumul de droguri sau delincvența.
  • Îmbunătățirea poziției pe piața muncii: Participarea la activități pentru tineret poate contribui la dezvoltarea de competențe și abilități utile pentru piața muncii, precum munca în echipă, leadershipul și comunicarea.
  • Dezvoltarea abilităților și atitudinilor democratice: Prin participarea la procesul decizional și la activități care promovează dialogul și cooperarea, tinerii își dezvoltă abilități și atitudini democratice esențiale.

Sursele acestor dovezi: Autorul citează o serie de studii și cercetări care susțin aceste afirmații, inclusiv: Fredricks și Eccles (2006); Dworkin, Larson și Hansen (2003); Mahoney, Schweder și Stattin (2002); Williamson (1997); Larson, Pearce, Sullivan și Jarrett (2007); Mahoney, Stattin și Lord (2004); Jarret, Sullivan și Watkins (2005); Eccles, Barber, Stone și Hunt (2003). Aceste studii, realizate în Flandra și în alte țări, oferă o bază solidă pentru afirmațiile autorului cu privire la impactul pozitiv al participării la activități structurate pentru tineret.

În concluzie, cercetările citate în articol demonstrează că participarea la activități structurate pentru tineret poate avea un impact pozitiv semnificativ asupra dezvoltării personale, sociale și profesionale a tinerilor. Aceste beneficii evidențiază importanța investiției în activități pentru tineret și a asigurării accesibilității acestora pentru toți tinerii, indiferent de mediul lor social sau de nevoile lor specifice.

Problema accesibilității:

Autorul subliniază o problemă semnificativă în ceea ce privește accesibilitatea activităților pentru tineret, în special pentru tinerii vulnerabili.

  • Grupuri subreprezentate: Deși cercetările arată clar beneficiile participării la activități structurate pentru tineret, există o inegalitate în ceea ce privește accesul la aceste activități. Tinerii din grupuri vulnerabile, cum ar fi cei cu un nivel scăzut de calificare, cei din familii cu venituri mici sau cei din minorități etnice, sunt subreprezentați în cadrul mișcărilor de tineret și al altor activități structurate.
  • Paradoxul accesibilității: Această subreprezentare este deosebit de problematică, deoarece acești tineri vulnerabili sunt adesea cei care ar putea beneficia cel mai mult de pe urma impactului pozitiv al activităților pentru tineret. Cu alte cuvinte, activitățile pentru tineret par să fie mai puțin accesibile tocmai pentru cei care au cea mai mare nevoie de ele, ceea ce autorul numește „paradoxul accesibilității”.
  • Cauze posibile: Articolul nu explorează în detaliu cauzele acestei subreprezentări, dar sugerează că acestea ar putea fi legate de bariere economice, sociale sau culturale, precum și de o lipsă de informare sau de o percepție negativă a activităților pentru tineret în rândul acestor grupuri.

În concluzie, problema accesibilității evidențiază o provocare importantă pentru domeniul activităților pentru tineret. Este esențial să se identifice și să se abordeze barierele care împiedică participarea tinerilor vulnerabili, pentru a asigura că aceștia pot beneficia de pe urma impactului pozitiv al acestor activități și pentru a promova o societate mai incluzivă și mai echitabilă.

Consecințele paradoxului:

Coussée subliniază că paradoxul accesibilității are consecințe semnificative asupra modului în care sunt structurate și percepute activitățile pentru tineret.

Diferențierea formelor de activități pentru tineret

  • Diversificarea: În încercarea de a răspunde nevoilor diverse ale tinerilor și de a-i include pe cei care nu participă la activitățile tradiționale, s-a produs o diferențiere a formelor de activități pentru tineret. Au apărut noi tipuri de activități, precum cele deschise și cele care vizează grupuri țintă specifice, cum ar fi tinerii șomeri, imigranții sau tinerii defavorizați.
  • Divizarea domeniului: Această diversificare a dus însă la o separare între activitățile pentru tineret generaleși activitățile pentru tineret specifice.
    • Activitățile generale sunt de obicei conduse de voluntari și se adresează în principal tinerilor din clasa de mijloc, oferindu-le oportunități de petrecere a timpului liber, recreere și dezvoltare personală.
    • Activitățile specifice sunt adesea profesionalizate și se concentrează pe grupuri vulnerabile, oferind sprijin educațional și social suplimentar.

Schisma între cele două tipuri de activități: Această divizare este întărită de atitudinile și așteptările diferite ale guvernului față de cele două tipuri de activități.

  • Activitățile generale sunt adesea percepute ca fiind „adevăratele” activități pentru tineret, bazate pe voluntariat și auto-organizare, și beneficiază de o mai mare autonomie și încredere din partea autorităților.
  • Activitățile specifice sunt adesea văzute ca fiind o formă de „muncă socială pentru tineret”, cu un accent mai mare pe intervenție și corectare, și sunt supuse unor așteptări mai mari în ceea ce privește rezultatele măsurabile.

Consecințe negative: Această dihotomie poate avea o serie de consecințe negative:

  • Reîntărirea diviziunilor sociale: Separarea între activitățile generale și cele specifice poate accentua diferențele dintre tineri și poate contribui la marginalizarea și stigmatizarea celor din grupuri vulnerabile.
  • Subminarea obiectivelor activităților pentru tineret: Paradoxul accesibilității arată că activitățile pentru tineret pot deveni mai puțin accesibile tocmai pentru cei care au cea mai mare nevoie de ele, ceea ce contrazice scopul lor de a promova incluziunea socială și participarea activă.
  • Crearea unei ierarhii a valorii: Distincția între cele două tipuri de activități poate crea o ierarhie a valorii, în care activitățile generale sunt percepute ca fiind superioare și mai valoroase decât cele specifice.

În concluzie, paradoxul accesibilității evidențiază o provocare majoră pentru domeniul activităților pentru tineret. Diferențierea formelor de activități, deși poate fi utilă pentru a răspunde nevoilor diverse ale tinerilor, poate duce și la segregare și excluziune. Este esențial să se găsească modalități de a depăși această dihotomie și de a asigura că toate activitățile pentru tineret sunt accesibile și relevante pentru toți tinerii, indiferent de mediul lor social sau de nevoile lor specifice.

Provocarea fundamentală rămâne, așadar, aceea de a găsi modalități de a face activitățile pentru tineret cu adevărat accesibile și relevante pentru toți tinerii, inclusiv pentru cei mai vulnerabili și marginalizați, și de a depăși barierele care îi împiedică să participe și să beneficieze de pe urma acestor activități.

POLITICILE DE TINERET ÎN FLANDRA

Filip Coussée detaliază evoluția politicilor de tineret în Flandra, începând cu perioada de după cel de-al Doilea Război Mondial.

Politici de tineret neutre și pedagogice:

Inițial, guvernul flamand a adoptat o politică „neutră și apedagogică” în ceea ce privește activitățile pentru tineret. Aceasta însemna că guvernul nu intervenea în conținutul sau metodologia activităților, concentrându-se în schimb pe susținerea mișcărilor de tineret existente și pe încurajarea participării tinerilor care nu erau implicați în astfel de structuri.

  • Rolul central al mișcărilor de tineret: Mișcările de tineret, în special cele catolice, erau considerate pilonul central al politicilor de tineret. Guvernul încuraja tinerii „neatașați” să se alăture acestor mișcări, văzându-le ca pe un mediu ideal pentru educație și dezvoltare.
  • Neutralitate și lipsa intervenției: Guvernul nu se implica în conținutul activităților, lăsând organizațiile de tineret să își stabilească propriile programe și abordări. Această abordare a fost criticată pentru că nu a reușit să abordeze în mod specific nevoile tinerilor vulnerabili sau marginalizați.

Provocări și schimbări de abordare:

  • Participare limitată: În ciuda eforturilor de a încuraja participarea, politica neutră și apedagogică nu a reușit să schimbe semnificativ profilul participanților la activitățile pentru tineret. Tinerii vulnerabili au rămas subreprezentați, ceea ce a evidențiat limitele acestei abordări.
  • Apariția unor noi forme de activități: Ca răspuns la această problemă, au apărut noi forme de activități pentru tineret, inclusiv cele deschise și cele destinate grupurilor țintă specifice.

Diferențiere și noi provocări:

Această diversificare a formelor de activități pentru tineret a dus la o distincție între activitățile generale, care se adresează în principal tinerilor din clasa de mijloc, și activitățile specifice, care vizează grupurile vulnerabile. Această separare este întărită de atitudinile și așteptările diferite ale guvernului față de cele două tipuri de activități (activitățile generale - adesea percepute ca fiind „adevăratele” activități pentru tineret, bazate pe voluntariat și auto-organizare; activitățile specifice - adesea văzute ca o formă de „muncă socială pentru tineret”, cu un accent mai mare pe intervenție și corectare). Această diferențiere ridică noi provocări pentru domeniul activităților pentru tineret, cum ar fi riscul de segregare și marginalizare a tinerilor vulnerabili și dificultatea de a asigura o ofertă coerentă și accesibilăpentru toți tinerii. 

În concluzie, evoluția politicilor de tineret în Flandra a fost marcată de o trecere de la o abordare neutră și apedagogică la o diversificare a formelor de activități și la o diferențiere între activitățile generale și cele specifice. Această evoluție a adus beneficii în ceea ce privește adaptarea la nevoile diverse ale tinerilor, dar a generat și noi provocări legate de accesibilitate, incluziune și coerența ofertei de activități pentru tineret.

DEPĂȘIREA PARADOXULUI

Autorul propune trei direcții principale pentru a depăși paradoxul accesibilității și a construi o identitate solidă pentru activitățile pentru tineret:

Dezvoltarea unei teorii solide, bazată pe practică:

Autorul critică faptul că teoria actuală din domeniul activităților pentru tineret este adesea apedagogică și apolitică, concentrându-se prea mult pe rezultate și ignorând contextul social și istoric. El pledează pentru dezvoltarea unei teorii care să conecteze cercetarea, practica și politica, și care să depășească diviziunile sectoriale, recunoscând în același timp specificitatea activităților pentru tineret.

Critici aduse teoriei actuale:

  • Apedagogică: Teoria nu se bazează suficient pe practică și pe experiența reală a tinerilor și a lucrătorilor de tineret. În schimb, se concentrează pe perspective psihologice și sociologice, întrebându-se de ce este important pentru tineri să participe la activități și care este valoarea acestora pentru societate.
  • Apolitică: Teoria actuală se limitează adesea la conceptul de „empowerment individual”, ignorând dimensiunea politică a activităților pentru tineret și potențialul acestora de a contribui la schimbarea socială.
  • Aistorică: Teoria nu ia în considerare contextul istoric și social în care s-au dezvoltat activitățile pentru tineret, ceea ce poate duce la o înțelegere superficială a provocărilor și oportunităților actuale.

Necesitatea unei noi teorii: Coussée pledează pentru dezvoltarea unei noi teorii, care să fie:

  • Fundamentată în practică: Teoria ar trebui să se bazeze pe experiența și perspectivele tinerilor și ale lucrătorilor de tineret, și nu doar pe modele teoretice abstracte.
  • Conectată la cercetare, practică și politică: Teoria ar trebui să faciliteze dialogul și colaborarea între cercetători, practicieni și factori de decizie politică, pentru a asigura că activitățile pentru tineret sunt informate de cele mai recente descoperiri și răspund nevoilor reale ale tinerilor.
  • Capabilă să depășească diviziunile sectoriale: Teoria ar trebui să integreze diferite perspective și abordări, recunoscând în același timp specificitatea activităților pentru tineret și evitând reducerea acestora la simple instrumente ale altor domenii, cum ar fi asistența socială sau educația formală.

În concluzie, Coussée susține că dezvoltarea unei teorii solide, bazată pe practică, este esențială pentru a depăși criza de identitate cu care se confruntă activitățile pentru tineret și pentru a le consolida rolul în promovarea incluziunii sociale și a emancipării tinerilor. O astfel de teorie ar trebui să fie conectată la cercetare, practică și politică și să recunoască atât specificitatea, cât și dimensiunea socială și politică a activităților pentru tineret.

Reconsiderarea conceptului de emancipare:

Filip Coussée susține că emanciparea, un concept cheie în activitățile pentru tineret, trebuie reconsiderat și redefinitîn lumina contextului social și politic actual și a diversității tinerilor.

  • Critica conceptului actual de emancipare
    • Accent pe mobilitatea socială individuală: Coussée critică faptul că, în prezent, emanciparea în contextul activităților pentru tineret este adesea redusă la promovarea mobilității sociale individuale. Aceasta înseamnă că accentul este pus pe a-i ajuta pe tineri să își îmbunătățească poziția socială și economică în cadrul sistemului existent, fără a pune la îndoială sau a încerca să schimbe structurile și relațiile de putere care generează inegalități și excluziune socială.
    • Limitarea la cadrul relațiilor de putere existente: Această concepție despre emancipare este văzută ca fiind limitată, deoarece nu contestă status quo-ul și nu încurajează tinerii să se implice activ în schimbarea socială. În schimb, îi învață să se adapteze și să își găsească locul în cadrul sistemului existent, perpetuând astfel inegalitățile și nedreptățile sociale.
  • Necesitatea unei noi abordări a emancipării: Coussée pledează pentru o reconsiderare a conceptului de emancipare, care să meargă dincolo de simpla mobilitate socială individuală și să includă:
    • Acțiune colectivă: Încurajarea tinerilor să se organizeze și să acționeze împreună pentru a schimba structurile și relațiile de putere care îi marginalizează și îi exclud.
    • Schimbare socială: Promovarea unei viziuni critice asupra societății și încurajarea tinerilor să se implice activ în construirea unei societăți mai juste și mai echitabile pentru toți.
    • Recunoașterea diversității: Luarea în considerare a diversității tinerilor și a nevoilor și aspirațiilor lor specifice, evitând o abordare uniformă și generalizatoare a emancipării.

În concluzie, Coussée argumentează că o redefinire a conceptului de emancipare este esențială pentru a face activitățile pentru tineret cu adevărat transformatoare și relevante pentru tinerii din societatea contemporană. Aceasta implică depășirea accentului pus pe mobilitatea socială individuală și încurajarea tinerilor să se implice activ în schimbarea socială și în construirea unei societăți mai juste și mai echitabile pentru toți.

Adoptarea unei perspective istorice critice:

Autorul susține că este necesară o perspectivă istorică critică pentru a înțelege în profunzime activitățile pentru tineret și pentru a dezvolta politici și practici eficiente în prezent. Această perspectivă ar trebui să deconstruiască și să reconstruiască istoria acestor activități, analizând critic modul în care au evoluat și s-au adaptat la schimbările sociale și politice de-a lungul timpului.

Elementele cheie ale unei perspective istorice critice:

  • Depășirea interpretărilor tradiționale: Această perspectivă implică depășirea interpretărilor istorice tradiționale, care adesea prezintă o imagine idealizată sau simplificată a evoluției activităților pentru tineret.
  • Analiza critică a construcției sociale a problemelor și soluțiilor educaționale: Este important să înțelegem modul în care problemele și soluțiile din domeniul educației, inclusiv în ceea ce privește tinerii, sunt construite social și influențate de contextul politic, economic și cultural.
  • Luarea în considerare a diversității tinerilor: O perspectivă istorică critică trebuie să recunoască și să analizeze diversitatea experiențelor și nevoilor tinerilor, evitând generalizările și stereotipurile.

Beneficiile unei perspective istorice critice:

  • Înțelegere profundă a contextului: Această abordare permite o înțelegere mai profundă a contextului social, politic și cultural în care s-au dezvoltat activitățile pentru tineret, evidențiind factorii care au influențat evoluția lor.
  • Identificarea și contestarea ipotezelor implicite: Prin analiza critică a istoriei, putem identifica și contesta ipotezele și prejudecățile implicite care pot sta la baza politicilor și practicilor actuale din domeniul tineretului.
  • Dezvoltarea de practici și politici mai eficiente: O înțelegere mai profundă a istoriei și a contextului social poate contribui la dezvoltarea unor practici și politici mai bine informate, mai relevante și mai eficiente pentru tineri.

În concluzie, Coussée susține că o perspectivă istorică critică este esențială pentru a înțelege complexitatea activităților pentru tineret și pentru a dezvolta politici și practici care să răspundă în mod adecvat nevoilor și aspirațiilor tinerilor din societatea contemporană. Această abordare permite o analiză mai nuanțată și mai contextualizată a evoluției activităților pentru tineret, contribuind la o mai bună înțelegere a provocărilor și oportunităților actuale și la dezvoltarea unor soluții inovatoare și eficiente.

Prin implementarea acestor trei direcții, Coussée consideră că activitățile pentru tineret pot depăși paradoxul accesibilității și își pot construi o identitate pedagogică și socială solidă. Aceasta ar permite domeniului să își asume un rol mai activ în promovarea incluziunii sociale și a emancipării tinerilor, contribuind la o societate mai justă și mai echitabilă.

CONSTRUIREA UNEI IDENTITĂȚI PENTRU ACTIVITĂȚILE PENTRU TINERET

Filip Coussée propune trei direcții principale pentru a depăși paradoxul accesibilității și a construi o identitate solidă pentru activitățile pentru tineret.

Depășirea caracterului apedagogic și apolitic al teoriei activităților pentru tineret:

  • Critica: Autorul critică faptul că teoria actuală din domeniul activităților pentru tineret este adesea apedagogică și apolitică, concentrându-se prea mult pe rezultate măsurabile și ignorând contextul social și istoric. Aceasta duce la o deconectare între teorie, practică și politică, ceea ce face ca activitățile să fie percepute ca fiind lipsite de sens și de substanță.
  • Soluția propusă: Coussée pledează pentru dezvoltarea unei teorii care să fie înrădăcinată în practică și să ia în considerare contextul social și istoric. Această teorie ar trebui să conecteze cercetarea, practica și politica, asigurând că activitățile pentru tineret sunt informate de cele mai recente descoperiri și răspund nevoilor reale ale tinerilor. De asemenea, teoria ar trebui să depășească diviziunile sectoriale, recunoscând specificitatea activităților pentru tineret și evitând reducerea acestora la simple instrumente ale altor domenii.

Reconsiderarea conceptului de emancipare:

  • Critica: Autorul critică faptul că, în prezent, emanciparea în contextul activităților pentru tineret este adesea redusă la promovarea mobilității sociale individuale, fără a pune la îndoială sau a încerca să schimbe structurile și relațiile de putere care generează inegalități și excluziune socială.
  • Soluția propusă: Coussée pledează pentru o redefinire a conceptului de emancipare, care să meargă dincolo de simpla mobilitate socială individuală. Aceasta ar trebui să includă încurajarea acțiunii colective și a schimbării sociale, promovând o viziune critică asupra societății și încurajând tinerii să se implice activ în construirea unei societăți mai juste și mai echitabile. De asemenea, este importantă recunoașterea diversității tinerilor și evitarea unei abordări uniforme și generalizatoare a emancipării.

Adoptarea unei perspective istorice critice:

  • Importanța contextului: Autorul subliniază importanța unei perspective istorice care să permită deconstruirea și reconstruirea istoriei activităților pentru tineret dintr-un punct de vedere mai larg și mai critic.
  • Analiza critică: Aceasta ar trebui să includă o analiză a modului în care problemele și soluțiile educaționale sunt construite la nivel societal și să ia în considerare diversitatea condițiilor în care cresc tinerii.
  • Beneficii: O astfel de perspectivă poate oferi o înțelegere mai profundă a contextului social, politic și cultural în care s-au dezvoltat activitățile pentru tineret, permițând identificarea și contestarea ipotezelor implicite și dezvoltarea unor practici și politici mai eficiente.

În concluzie, Coussée argumentează că, prin implementarea acestor trei direcții, activitățile pentru tineret pot depăși paradoxul accesibilității și își pot construi o identitate pedagogică și socială solidă, contribuind astfel la o societate mai justă și mai echitabilă.

CONCLUZIE

În concluzie, articolul subliniază necesitatea de a depăși „politica de civilizare a ascensiunii”, care perpetuează o viziune ierarhică și discriminatorie asupra tinerilor și a activităților pentru tineret.

Două aspecte cheie sunt evidențiate pentru a atinge acest obiectiv:

  • perspectivă mai puțin mitologizată și mai politizată asupra istoriei activităților pentru tineret: Aceasta implică o analiză critică a modului în care puterea și controlul au fost exercitate în trecut și în prezent în acest domeniu, precum și o recunoaștere a faptului că activitățile pentru tineret sunt întotdeauna înrădăcinate într-un context social și politic specific.
  • Dezvoltarea unei cercetări care să depășească simpla căutare a unor soluții „emancipatoare” pentru grupurile recalcitrante: În loc să se concentreze pe impunerea unor soluții prestabilite, cercetarea ar trebui să exploreze modul în care activitățile pentru tineret pot interveni în mod autentic și semnificativ în viața tinerilor, ținând cont de diversitatea lor și de contextul lor social și cultural.

Prin adoptarea unei astfel de abordări, autorul sugerează că activitățile pentru tineret pot depăși paradoxul accesibilității și își pot construi o identitate social-pedagogică solidă.

  • Emanciparea rămâne un concept cheie, dar trebuie reconsiderată în lumina cercetării și a practicii, pentru a promova nu doar mobilitatea socială individuală, ci și schimbarea socială și construirea unei societăți mai juste.
  • Pedagogia socială este propusă ca o perspectivă utilă pentru a înțelege și analiza activitățile pentru tineret, deoarece aceasta se concentrează pe dimensiunea socială a educației și pe rolul acesteia în promovarea incluziunii și a justiției sociale.

În esență, concluzia articolului pledează pentru o redefinire a activităților pentru tineret, care să depășească viziunea tradițională și să le încadreze într-un context social și politic mai larg. Printr-o abordare mai critică și mai contextualizată, activitățile pentru tineret pot deveni un instrument puternic de promovare a incluziunii sociale și a emancipării tinerilor, contribuind la construirea unei societăți mai echitabile și mai democratice.


[1] COUSSÉE, Filip, Youth work and its forgotten history: a view from Flanders - The history of youth work in Europe and its relevance for youth policy today, Edited by Griet Verschelden, Filip Coussée, Tineke Van de Walle and Howard Williamson, Council of Europe, 2009 978-92-871-6608-1, p.45-63.