Articolul analizează istoria activităților pentru tineret în Olanda și direcțiile viitoare ale acestora.
CONTEXT ȘI EVOLUȚIE
În articolul său, Hans van Ewijk își începe analiza prin a descrie contextul istoric și social specific în care au evoluat activitățile pentru tineret în Olanda. El subliniază rolul crucial al așa-numiților "piloni" - organizații puternice și influente, fiecare asociată cu o anumită ideologie sau confesiune religioasă - în modelarea întregii societăți olandeze, inclusiv a modului în care au fost percepute și organizate activitățile pentru tineret.
Contextul istoric și social:
Van Ewijk prezintă societatea olandeză ca fiind structurată în jurul acestor "piloni" - organizații care reprezentau diferite grupuri sociale și ideologice, cum ar fi catolicii, protestanții, socialiștii și liberalii. Acești piloni au avut o influență semnificativă asupra tuturor aspectelor vieții sociale, inclusiv asupra educației, sănătății, culturii și, bineînțeles, activităților pentru tineret.
Această structură pilarizată a societății a avut un impact profund asupra modului în care s-au dezvoltat activitățile pentru tineret în Olanda. Organizațiile de tineret, adesea afiliate la unul dintre acești piloni, au jucat un rol important în furnizarea de activități și servicii pentru tineri, reflectând valorile și ideologiile pilonului respectiv.
Importanța "pilonilor":
Van Ewijk subliniază că acești "piloni" nu erau doar simple organizații, ci reprezentau adevărate "subculturi" în cadrul societății olandeze, fiecare cu propriile sale valori, norme și instituții. Această structură pilarizată a creat un peisaj social complex și divers, în care diferite grupuri și ideologii concurau pentru influență și resurse.
În acest context, activitățile pentru tineret au devenit un teren important de exprimare și manifestare a diferitelor ideologii și valori. Fiecare pilon își promova propriile organizații de tineret și își dezvolta propriile programe și activități, reflectând viziunea sa asupra rolului tinerilor în societate și asupra modului în care aceștia ar trebui să fie educați și socializați.
Impactul asupra activităților pentru tineret:
Această structură pilarizată a societății a avut un impact profund asupra evoluției activităților pentru tineret în Olanda. Organizațiile de tineret, afiliate la diferiți piloni, au jucat un rol esențial în oferirea de oportunități tinerilor, dar și în transmiterea valorilor și ideologiilor specifice pilonului de care aparțineau.
Van Ewijk sugerează că înțelegerea acestui context istoric și social este fundamentală pentru a înțelege evoluția ulterioară a activităților pentru tineret în Olanda și provocările actuale cu care se confruntă acest domeniu. Structura pilarizată a societății olandeze a creat un mediu complex și dinamic pentru dezvoltarea activităților pentru tineret, în care organizațiile de tineret au jucat un rol central în modelarea și diversificarea acestor activități.
Autorul urmărește apoi evoluția activităților pentru tineret, evidențiind trei perioade cheie:
PERIOADA DE DUPĂ CEL DE-AL DOILEA RĂZBOI MONDIAL PÂNĂ LA SFÂRȘITUL ANILOR 1960
În articolul său, Hans van Ewijk descrie perioada de după cel de-al Doilea Război Mondial până la sfârșitul anilor 1960 ca fiind una de reconstrucție și consolidare în Olanda, cu implicații semnificative pentru dezvoltarea activităților pentru tineret. Această perioadă a fost caracterizată de două tendințe majore:
- Reconstrucția și creșterea economică: După devastările războiului, Olanda s-a angajat într-un proces amplu de reconstrucție și modernizare. Această perioadă a fost marcată de o creștere economică rapidă și de o îmbunătățire a nivelului de trai. În acest context, a existat o preocupare crescândă pentru bunăstarea și dezvoltarea tinerilor, văzuți ca fiind o resursă importantă pentru viitorul țării.
- Creșterea participării statului în domeniul tineretului: Statul olandez a început să joace un rol mai activ în domeniul tineretului, investind în dezvoltarea de politici și programe specifice. Această implicare sporită a statului a fost motivată de dorința de a asigura o educație și o socializare adecvată pentru tineri, precum și de a preveni problemele sociale și delincvența juvenilă.
Rolul organizațiilor de tineret:
În ciuda creșterii implicării statului, organizațiile de tineret au continuat să joace un rol esențial în furnizarea de activități și servicii pentru tineri. Aceste organizații, adesea afiliate la unul dintre "pilonii" societății olandeze (catolic, protestant, socialist sau liberal), au oferit tinerilor oportunități de socializare, de dezvoltare personală și de implicare în comunitate. Ele au contribuit, de asemenea, la transmiterea valorilor și ideologiilor specifice fiecărui pilon, jucând un rol important în formarea identității tinerilor.
Relația dintre stat și organizațiile de tineret:
În această perioadă, relația dintre stat și organizațiile de tineret a fost una de colaborare și complementaritate. Statul a recunoscut rolul important al acestor organizații și le-a oferit sprijin financiar și logistic. În același timp, organizațiile de tineret au beneficiat de o anumită autonomie în ceea ce privește proiectarea și implementarea programelor lor, reflectând diversitatea ideologică și culturală a societății olandeze.
Așadar, perioada de după cel de-al Doilea Război Mondial până la sfârșitul anilor 1960 a fost una de creștere și consolidare pentru activitățile pentru tineret în Olanda. Reconstrucția postbelică și creșterea economică au creat un context favorabil pentru dezvoltarea acestui domeniu, iar statul a început să joace un rol mai activ în susținerea și promovarea activităților pentru tineret. Cu toate acestea, organizațiile de tineret au continuat să fie actori importanți, oferind o gamă largă de oportunități pentru tineri și contribuind la formarea identității și valorilor acestora.
SFÂRȘITUL ANILOR 1960 PÂNĂ LA ÎNCEPUTUL ANILOR 1980
Perioada cuprinsă între sfârșitul anilor 1960 și începutul anilor 1980 a fost una de efervescență și transformare profundă în societatea olandeză, marcată de schimbări sociale și culturale semnificative care au avut un impact major asupra activităților pentru tineret și a politicilor dedicate acestora.
Schimbări sociale și culturale:
Această perioadă a fost caracterizată de o contestare crescândă a autorității tradiționale și a valorilor conservatoare, precum și de o afirmare a individualismului și a libertății personale. Tinerii au început să își pună la îndoială rolul și locul în societate, să își exprime opiniile în mod deschis și să își revendice drepturile. Această schimbare de atitudine a generat o efervescență socială și culturală, manifestată prin apariția unor noi mișcări sociale și culturale, precum și printr-o mai mare implicare a tinerilor în viața publică.
Impactul asupra activităților pentru tineret:
Aceste schimbări sociale și culturale au avut un impact profund asupra activităților pentru tineret. Noile mișcări de tineret, adesea cu o orientare mai progresistă și mai puțin legate de structurile tradiționale, au început să ofere alternative la organizațiile existente. Aceste mișcări au promovat valori precum participarea, emanciparea și autodeterminarea tinerilor, contestând adesea rolul paternalist al statului și al altor instituții.
Organizațiile de tineret existente au fost, de asemenea, nevoite să se adapteze la noile realități. Multe dintre ele au adoptat o abordare mai deschisă și mai flexibilă, încercând să răspundă nevoilor și aspirațiilor în schimbare ale tinerilor. Aceasta a implicat o mai mare implicare a tinerilor în luarea deciziilor, o diversificare a activităților și programelor oferite și o mai mare atenție acordată problemelor sociale și politice relevante pentru tineri.
Politici de tineret mai cuprinzătoare:
Statul olandez a răspuns la aceste schimbări prin adoptarea unor politici de tineret mai cuprinzătoare și mai orientate spre nevoile specifice ale tinerilor. Aceste politici au început să recunoască importanța participării tinerilor la luarea deciziilor și au încurajat dezvoltarea unor structuri și mecanisme care să faciliteze această participare. De asemenea, au fost introduse programe și servicii noi, care să răspundă nevoilor și preocupărilor tinerilor, cum ar fi consiliere, sprijin pentru ocuparea forței de muncă și prevenirea delincvenței juvenile.
Așadar, perioada de la sfârșitul anilor 1960 până la începutul anilor 1980 a fost una de transformare profundă pentru activitățile pentru tineret în Olanda. Schimbările sociale și culturale au dus la o creștere a participării și a emancipării tinerilor, iar statul a răspuns prin adoptarea unor politici de tineret mai cuprinzătoare și mai orientate spre nevoile acestora. Această perioadă a marcat o etapă importantă în dezvoltarea activităților pentru tineret în Olanda, punând bazele unei abordări mai participative și mai centrate pe tineri, care continuă să fie relevantă și astăzi.
ÎNCEPUTUL ANILOR 1980 PÂNĂ ÎN PREZENT
Începutul anilor 1980 a marcat o schimbare semnificativă în paradigma politicilor de tineret din Olanda, o schimbare care continuă să își pună amprenta și în prezent. Această perioadă se caracterizează printr-o redefinire a rolului statului, care trece de la un furnizor direct de servicii pentru tineret la un rol de facilitator și regulator al acestor servicii.
Schimbarea rolului statului:
Această schimbare de paradigmă a fost determinată de o serie de factori, inclusiv de constrângerile bugetare, de dorința de a crește eficiența și de recunoașterea faptului că organizațiile de tineret, fiind mai aproape de tineri și de nevoile lor, sunt mai bine plasate pentru a oferi servicii și activități relevante și eficiente.
Astfel, statul olandez a început să se retragă treptat din furnizarea directă de servicii pentru tineret, delegând această responsabilitate către organizațiile de tineret și alți actori din societatea civilă. Această schimbare a implicat o descentralizare a responsabilităților și o creștere a autonomiei organizațiilor de tineret.
Concentrarea pe crearea unui cadru favorabil:
În noul său rol de facilitator și regulator, statul și-a concentrat eforturile pe crearea unui cadru favorabil pentru dezvoltarea și funcționarea organizațiilor de tineret. Aceasta a implicat adoptarea de legislație și reglementări care să sprijine înființarea și activitatea acestor organizații, precum și acordarea de finanțare și alte forme de sprijin, cum ar fi formare și consultanță.
Statul a început, de asemenea, să joace un rol mai activ în coordonarea și monitorizarea activităților pentru tineret, pentru a asigura calitatea și eficiența acestora. Aceasta a implicat dezvoltarea de standarde și criterii de calitate, precum și încurajarea evaluării și a cercetării în domeniul tineretului.
Profesionalizarea și evaluarea impactului:
O altă caracteristică importantă a acestei perioade este accentul pus pe profesionalizarea activităților pentru tineret și pe evaluarea impactului acestora. Statul a început să investească în formarea și dezvoltarea profesională a lucrătorilor de tineret, recunoscând importanța competențelor și abilităților acestora în furnizarea de servicii de calitate. De asemenea, a crescut importanța evaluării impactului activităților pentru tineret, pentru a demonstra eficacitatea acestora și pentru a justifica investițiile publice în acest domeniu.
Așadar, perioada de la începutul anilor 1980 până în prezent a adus schimbări semnificative în peisajul politicilor de tineret din Olanda. Statul și-a redefinit rolul, trecând de la un furnizor direct de servicii la un facilitator și regulator, iar organizațiile de tineret au câștigat în autonomie și responsabilitate. Accentul pus pe profesionalizare și evaluarea impactului a contribuit la creșterea calității și eficienței activităților pentru tineret.
Această evoluție reflectă o înțelegere mai matură a rolului statului și a societății civile în domeniul tineretului, precum și o recunoaștere a importanței implicării active a tinerilor în propria lor dezvoltare și în viața comunității.
PROVOCĂRI ȘI PERSPECTIVE DE VIITOR
În analiza sa asupra activităților pentru tineret din Olanda, Hans van Ewijk nu se limitează doar la a descrie evoluția istorică a acestui domeniu, ci abordează și provocările actuale cu care se confruntă, precum și perspectivele de viitor. El identifică trei provocări majore și subliniază importanța găsirii unui echilibru între profesionalizare și voluntariat, precum și a adaptării continue la nevoile tinerilor.
Provocările actuale:
- Diversitatea crescândă a populației de tineri: Van Ewijk observă că societatea olandeză a devenit din ce în ce mai diversă din punct de vedere cultural, etnic și religios. Această diversitate ridică provocări importante pentru activitățile pentru tineret, care trebuie să fie adaptate pentru a răspunde nevoilor și aspirațiilor unei game largi de tineri, cu origini, experiențe și perspective diferite. Este esențial ca activitățile pentru tineret să promoveze incluziunea și să combată discriminarea, asigurându-se că toți tinerii au acces egal la oportunități și servicii.
- Promovarea incluziunii sociale: O altă provocare importantă este promovarea incluziunii sociale a tinerilor, în special a celor care se confruntă cu dificultăți sau cu riscul de excluziune socială. Aceasta poate include tineri din medii defavorizate, tineri cu dizabilități, tineri migranți sau refugiați sau tineri care se confruntă cu probleme de sănătate mintală sau dependență. Activitățile pentru tineret trebuie să abordeze în mod specific nevoile acestor grupuri vulnerabile și să ofere sprijin și oportunități pentru a-i ajuta să își atingă potențialul și să se integreze pe deplin în societate.
- Asigurarea sustenabilității financiare a sectorului de activități pentru tineret: Van Ewijk subliniază, de asemenea, importanța asigurării sustenabilității financiare a sectorului de activități pentru tineret. Organizațiile de tineret se confruntă adesea cu dificultăți în a obține finanțare adecvată și stabilă, ceea ce poate limita capacitatea lor de a oferi servicii și programe de calitate. Este esențial ca guvernul și alte părți interesate să colaboreze pentru a dezvolta mecanisme de finanțare sustenabile care să permită organizațiilor de tineret să își continue activitatea și să își extindă impactul.
Echilibrul între profesionalizare și voluntariat:
Van Ewijk subliniază importanța menținerii unui echilibru între profesionalizare și voluntariat în domeniul activităților pentru tineret. Pe de o parte, profesionalizarea poate aduce beneficii semnificative, cum ar fi creșterea calității serviciilor și a competențelor lucrătorilor de tineret. Pe de altă parte, voluntariatul este o componentă esențială a activităților pentru tineret, oferind tinerilor oportunități de implicare și dezvoltare personală, precum și o modalitate de a contribui la comunitatea lor.
Adaptarea la nevoile și aspirațiile tinerilor:
În final, Van Ewijk subliniază necesitatea adaptării continue a activităților pentru tineret la nevoile și aspirațiile tinerilor în continuă schimbare. Tinerii de astăzi se confruntă cu provocări și oportunități diferite față de generațiile anterioare, iar activitățile pentru tineret trebuie să fie flexibile și inovatoare pentru a rămâne relevante și atractive.
Așadar, Van Ewijk evidențiază o serie de provocări complexe cu care se confruntă activitățile pentru tineret în Olanda, de la diversitatea crescândă a populației de tineri la necesitatea asigurării sustenabilității financiare a sectorului. El subliniază importanța găsirii unui echilibru între profesionalizare și voluntariat și a adaptării continue la nevoile tinerilor pentru a asigura că activitățile pentru tineret rămân relevante și eficiente în viitor.
CONCLUZIE
În concluzie, articolul lui Hans van Ewijk oferă o analiză cuprinzătoare și detaliată a istoriei și evoluției activităților pentru tineret în Olanda, subliniind complexitatea și dinamismul acestui domeniu.
O perspectivă istorică valoroasă:
Van Ewijk prezintă o imagine de ansamblu asupra modului în care activitățile pentru tineret s-au dezvoltat în Olanda de-a lungul timpului, evidențiind influența factorilor istorici, sociali și politici asupra acestui proces. El arată cum structura pilarizată a societății olandeze, schimbările sociale și culturale din anii '60 și '70, precum și evoluția rolului statului au modelat forma și funcția activităților pentru tineret.
Importanța adaptării continue:
Un mesaj cheie al articolului este importanța adaptării continue a activităților pentru tineret la noile realități. Van Ewijk subliniază că nevoile și aspirațiile tinerilor, precum și contextul social și politic în care aceștia trăiesc, sunt în continuă schimbare. Prin urmare, activitățile pentru tineret trebuie să fie flexibile și inovatoare pentru a rămâne relevante și eficiente.
Provocări și oportunități:
Articolul evidențiază, de asemenea, provocările și oportunitățile cu care se confruntă activitățile pentru tineret în Olanda în prezent. Diversitatea crescândă a populației de tineri, necesitatea promovării incluziunii sociale și asigurarea sustenabilității financiare a sectorului sunt doar câteva dintre aceste provocări. În același timp, există și oportunități semnificative pentru dezvoltarea și inovarea în domeniul activităților pentru tineret, în special în ceea ce privește utilizarea noilor tehnologii și abordarea problemelor globale, cum ar fi schimbările climatice și inegalitățile sociale.
Echilibrul între profesionalizare și voluntariat:
Van Ewijk subliniază importanța menținerii unui echilibru între profesionalizare și voluntariat în domeniul activităților pentru tineret. Profesionalizarea poate aduce beneficii în ceea ce privește calitatea și eficiența serviciilor oferite, dar este important să se păstreze și spiritul voluntariatului, care este esențial pentru implicarea și participarea tinerilor.
Așadar, articolul lui Van Ewijk oferă o perspectivă valoroasă asupra istoriei și viitorului activităților pentru tineret în Olanda. El subliniază importanța adaptării continue a acestor activități la nevoile în schimbare ale tinerilor și ale societății, precum și necesitatea de a menține un echilibru între profesionalizare și voluntariat. Articolul ne încurajează să reflectăm asupra modului în care putem construi un viitor mai bun pentru tineri, prin dezvoltarea unor activități și politici care să le ofere oportunități de dezvoltare personală, de implicare civică și de contribuție la societate.
[1] VAN EWIJK, Hans, Youth work in the Netherlands – History and future direction - The history of youth work in Europe. Relevance for youth policy today Volume 2, Edited by Filip Coussée, Griet Verschelden, Tineke Van de Walle, Marta Mędlińska and Howard Williamson, Council of Europe and the European Commission, September 2010, ISBN 978-92-871-6824-5, p. 69-83.