Educational Sciences School (2011-2013)

Home » Programul „EDUCAȚIE APLICATĂ”  »  Educational Sciences School (2011-2013)

OpEN a fost COORDONATORUL proiectului, desfășurat 3 ani la rând, în luna martie, în parteneriat cu AIESEC. Dedicat studenților care aspiră să devină profesori, proiectul a urmărit dezvoltarea unei noi generații de pedagogi prin metode inovative, bazate pe educația nonformală, și prin stimularea pasiunii pentru învățământ.

CONTEXT

Calitatea educației din România se confrunta cu provocări majore, inclusiv metode de predare tradiționale care nu mai răspundeau nevoilor ale elevilor. În acest context, formarea profesorilor viitori devenise o prioritate pentru îmbunătățirea relației dintre cadrele didactice și elevi și pentru crearea unui mediu de învățare mai prietenos și interactiv.

Nevoile identificate:

  1. Dezvoltarea abilităților pedagogice: Tinerii viitori profesori au nevoie de competențe adaptate vremurilor actuale, bazate pe metode interactive și personalizate.
  2. Promovarea educației nonformale: Integrarea metodelor nonformale în educația formală pentru a face procesul de învățare mai atractiv și eficient.
  3. Pregătire interculturală: Oferirea oportunităților de practică în contexte internaționale pentru a dezvolta competențe interculturale și a înțelege diverse sisteme educaționale.

SCOP ȘI OBIECTIVE

Scopul proiectului:

Crearea unei noi generații de profesori și traineri care să contribuie la creșterea calității educației formale și nonformale prin implementarea unor metode moderne și interactive de învățare.

Obiective specifice:

  1. Dezvoltarea profesională a viitorilor profesori: Prin workshop-uri și simulări practice.
  2. Integrarea metodelor nonformale în educația formală: Pregătirea studenților pentru utilizarea unor metode inovative în sălile de clasă.
  3. Crearea unui mediu de învățare intercultural: Prin stagii de practică în țări diferite, oferind studenților experiențe educaționale internaționale.
  4. Stimularea creativității și pasiunii pentru învățământ: Dezvoltarea unei legături mai puternice profesor-elev prin abordări personalizate și interactive.

ACTIVITĂȚI

Faza 1: Pregătirea teoretică

Durată: 3 săptămâni
Descriere: Această etapă a inclus workshop-uri și simulări practice pentru a dezvolta competențele de bază ale viitorilor profesori.

Workshop-uri susținute de OpEN:

  1. „Metode nonformale în învățământul formal”
    • Introducerea tehnicilor de predare interactive, cum ar fi jocuri educative, brainstorming, lucrul în echipe, și utilizarea mijloacelor vizuale.
    • Exerciții practice pentru integrarea metodelor nonformale în diverse discipline.
  2. „Pregătirea unei lecții”
    • Etapele principale ale pregătirii unei lecții: stabilirea obiectivelor, identificarea metodelor și pregătirea materialelor.
    • Simulări în care studenții au elaborat și prezentat propriile lecții, primind feedback constructiv de la facilitatori și colegi.

Faza 2: Practica internațională

Descriere: După pregătirea teoretică, participanții au avut oportunitatea de a pune în practică noțiunile învățate prin stagii de practică în România sau în alte țări, beneficiind de o experiență multiculturală.

Rezultate: Interacțiunea cu sisteme educaționale diferite a ajutat participanții să înțeleagă diverse abordări în predare și să dezvolte competențe interculturale.

IMPACT ȘI REZULTATE

Impact asupra participanților:

  1. Dezvoltare profesională: Participanții și-au îmbunătățit abilitățile de predare, planificare a lecțiilor și utilizare a metodelor interactive.
  2. Creșterea încrederii în sine: Prin participarea la simulări și workshop-uri practice, studenții au devenit mai încrezători în abilitățile lor pedagogice.
  3. Perspectivă internațională: Experiența multiculturală a oferit participanților o înțelegere mai profundă a diversității educaționale.

Indicatori cantitativi:

  • câte 50 de participanți la workshop-urile și simulările organizate/ ediție.
  • câte 20 de studenți implicați în stagii internaționale/ ediție.

Indicatori calitativi:

  • Creșterea nivelului de inovare în predarea formală prin integrarea metodelor nonformale.
  • Promovarea unei relații profesor-elev mai deschise și mai productive.

Proiectul „Educational Sciences School” a reprezentat o inițiativă valoroasă pentru dezvoltarea profesională a viitorilor profesori. Printr-o combinație de educație nonformală, practică internațională și metode inovative, proiectul a contribuit la formarea unei generații de pedagogi mai bine pregătiți să răspundă provocărilor din sistemul educațional actual. Rezultatele obținute stau la baza unui model educațional care poate fi replicat și extins, având un impact semnificativ asupra calității învățământului din România.