Ce este, așadar, storytelling?

În primul rând, storytelling-ul  (narațiunile), reprezintă o metodă alternativă de predare și formare, folosită în domeniul educației. Constatând gradul mare de receptivitate pe care atât copiii, cât și adulți îl au față de transpunerea conținuturilor educaționale în structuri narative, în povești, storytelling-ul vine în sprijinul educatorilor ca o metodă auxiliară, care poate genera sau poate completa conținutul unul plan de formare/educare. Prin folosirea acestei metode, educatorul transmite cunoștințe educabililor folosindu-se de imagini, analogii, conexiuni diverse, metafore, povești pentru a implica ascultătorii și a-i stimula la cât mai multe nivele perceptive (vizual, auditiv, intelectual)

Storytelling  și  Digital Storytelling

Ultimele tehnologii au permis dezvoltarea unei variante digitale a st
orytelling­
ului, apărând astfel conceptul de digital storytelling. Astfel, utilizând resursele digitale, poveștile sunt transpus
tot mai ușor, cantitatea de informație devine tot mai variată, iar conținuturile și resursele pe care educatorul le poate utiliza sunt extrem de vaste. S-au dezvoltat, în consecințe, programe, aplicații și platforme-suport care oferă sprijinul necesar pentru realizarea materialelor aferente (începând cu bine-cunoscutul Powerpoint și până la, să zicem, Prezi). Astfel de programe și aplicații oferă posibilitatea combinării de imagine, text, sune, materiale video, în formula decisă de educator, scopul fiind acela ca, în final, informația să se prezinte sub forma unei povești sau a unei succesiuni narative (de exemplu, materialele realizate în programe de tip Powerpoint, însă cu mult mai multe posibilități și resurse disponibile)

 

Unde se poate aplica storytellingul?

Storytelling­-ul se poate aplica la orice nivel de educație, de la educațialivrată copiilor până la programele de educație și formare a adulților, de la educația instituționalizată, formală, până la cea neinstituționalizată, de la un grup larg de educabili până la un grup de interes mai restrâns.  Singura condiție o reprezintă disponbilitatea educatorului de a folosi narațiunea ca metodă în educație și de a realiza materialele necesare, în prealabil. Oferind o cantitate mare de resurse și nefiind o metodă cronofagă, storytelling-ul facilitează procesele de educație deja folosite la scară largă.

 

O lista cu sugestii de program pe pe care educatorii le pot folosi: http://www.educatorstechnology.com/2012/06/list-of-best-free-digital-storytelling.html

 

Proiectul „T-Story: Storytelling applied to teaching” e finanțat în cadrul programului de Învățare pe Tot Parcursul Vieții, inițiat de Comisia Europeană și reunește 6 parteneri din țări diferite, printre care și Institutul Român de Educare a Adulților (IREA), ca reprezentant al României. Implementarea proiectului prevede un curs d
e formare a unor cunoștințe și capacități de bază în utilizarea storytelling-ului în procesele de educație, curs organizat de către IREA în Timișoara, pe timp de 2 zile, începând cu data de 11 iulie.